Funksjonssammenheng...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Aleks855
Rasch
Rasch

MrHomme wrote:
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.

Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
Seriøst?! Det er jo ikke engang sant at ln(a+b) = lna + lnb

Noen ganger blir jeg veldig oppgitt...
Image
MrHomme
Descartes
Descartes

Aleks855 wrote:
MrHomme wrote:
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.

Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.
Seriøst?! Det er jo ikke engang sant at ln(a+b) = lna + lnb

Noen ganger blir jeg veldig oppgitt...

Det er helt sant, men sånn var nå det ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg syns ikke det var et spesielt klokt valg av læreren heller. Som 2357 påpeker så er jo ikke dette i nærheten av å gange med ln. Blir det egentlig noe enklere av at man sier det på den måten? Elevene må jo da lære seg alle de tilfellene der å anvende ln-funksjonen ikke er som å gange!

Som Aleks nevnte ville det jo da være logisk for elevene å tro at at ln(a+b) = ln a + ln b. I stedet må de lære seg at, nei, slik er det jo plutselig ikke, og de sitter ikke igjen med en forklaring på hvorfor, men heller det motsatte: nok et matematisk konsept som ikke gir mening.

I tillegg måtte jo en slik tankegang (å se ln som en faktor) ført til at ln plutselig blir et symbol som endrer verdi! Hvis ln er en faktor i ligningen [tex]\ln e = 1[/tex] så kan vi jo da si at [tex]\ln = e^{-1}[/tex]. Det er jo ganske dumt, spesielt når ligningen [tex]\ln 1 = 0[/tex] plutselig skal ha det til at [tex]\ln = 0[/tex].

Husk at å utlede logaritmereglene faktisk er et kompetansemål i Matematikk R1. For at det kompetansemålet skal kunne realiseres må man forstå logaritmer som noe mer enn en magisk ting man kan gange med for å løse eksponentialligninger. Det er slettes ikke noen kuriositet som hører hjemme på universitetet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply