Fikk vite i dag at jeg kom opp i matte i prøveeksamen munltig (10. Klasse)
og skal ha et 15min fremlegg til fredag, problemet er at matte er mitt svakeste fag..
På arket jeg fikk sto det følgene:
Muntlig prøveeksamen i Matematikk Bilder:Et fly, et basseng og en fotballbane
La deg inspirere av disse bildene til å lage en presentasjon hvor du prøver å få med så mange matematiske momenter som mulig. Informasjon
●Bruk bildene til inspirasjon
●Velg ut områder fra faget slik at du viser kompetanse i ulike emner av faget
●Start med idemyldring
●Velg minst 2 fordypningsområder, som du forbereder deg til å legge frem. Sensor vil komme med tillegsspørsmål, eller be deg utdype noen av områdene
●Bruk gjerne PowerPoint, Excel osv.
●Du kan bruke alle tilgjengelige hjelpemidler
Har såklart noen idéer, men trenger litt hjelp/tips
Tusen takk på forhånd!
Det er litt vanskelig å gi deg et helt konkret sar da jeg ikke kjenner hvilket nivå du er på, men jeg antar at det ikke er ditt sterkeste fag.
Jeg ville strukturert oppgaven din med å ta fram matteboka/bøker. Så ser du på kapitteloverskriftene og under overskrifter. Du lager deg så en oversikt over hvilke av disse temaene du kan knytte til hvert av bildene.
Feks så vil vei, fart og tid være naturlig å knytte til flyet, Mye geometri, areal ++ knyttet til fotballbanen og feks volum knyttet til bassenget.
Det er ikke vits i å lage samme type oppgaver til flere av bildene. Du skal først og fremst vise variasjon.
Så lager du deg egne oppgaver som du må løse selv knyttet til bildene/tematikken
Et tips som jeg pleier å gi (har vært både lærer og sensor i matte for 10.) er at du lager ferdige oppsett av det du skal gå gjennom og kopierer det du skal gå gjennom til den son kjører eksamen/sensor
Last edited by jeiefkei on 12/12-2012 10:28, edited 2 times in total.