Muntlig Matte hjelp!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Vetselm
Fibonacci
Fibonacci

Hallo, jeg og en venn har kommet opp i muntlig matematikk, problemet er at vi ikke greier å lage oppgaver, og ikke helt forstår oppgaven vi har fått tildelt. Her er det som står på oppgave arket:

Oppgave 4: Oppusing
Sikkorslisten og bildene er ment som tips/momenter. Du kan bytte ut, føye til andre stikkord, Bruk Excel/ powerpoint om du mener det er hensiktsmessig.

Stikkordsliste:
-Areal
-Pytagoras
-Konstruksjon
-Målestok
-Prosent, renter , lån
-Budsjett

Kan noen hjelpe oss med å lage noen oppgaver som passer til? Vi skal holde framføring i 25min. Hvis noen kunne ha hjulpet oss med noen oppgaver ville vi ha satt veldig stor pris på det! :)
fuglagutt
Fermat
Fermat

Du har jo fått oppgitt hva de vil at du skal lage oppgave om. Eksempelvis kan du f.eks finne arealet av et rom du skal pusse opp der du bruker forskjellige arealberegninger og pytagoras. Du kan finne på å male dette rommet, da trenger du å finne ut hvor stort areal som skal males, i tillegg kan du finne pris på maling og lage et budsjett utifra dette.

Her er det bare å bruke fantasien! Lykke til!:)
Vetselm
Fibonacci
Fibonacci

Vel egentlig så er det største problemet at jeg er helt forferdelig dårlig i matte, partneren min er ganske flink, men jeg må jo gjøre min del å, og jeg har kjempe store problemer med å lage disse oppgavene, fordi jeg ikke skjønner dem.
fuglagutt
Fermat
Fermat

Om du setter igang da, så kan du heller be om noen tips når du møter på problemet. Selvfølgelig bør du prøve en stund først, mest fordi det gir en god mestringsfølelse når det først løsner:)

Et annet lite tips er å skissere problemet. Tegn hva som skal skje, så får du gjerne en litt bedre følelse av det, du kan sikkert kjenne igjen litt fra dagligdags erfaring, og dermed få idéer til hvordan det kan løses. Men igjen; Står du fast er det bare å spørre :)
Post Reply