Trenger råd til valg av realfag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

dette semesteret skal jeg melde meg på realfag som privatist og lurer på om det ville være lurt av meg å velge fysikk 2 eller IT1 + IT 2?

Jeg har null kjennskap til IT1 + IT2 og har bare hørt at det er enkelt å få 6er i disse fagene sammenliknet med Fysikk 2. Det er så mye pensum i Fysikk 2 at jeg blir litt usikker, i tillegg er det en muntlig og skriftlig eksamen. Jeg er ikke noe Einstein i realfag, men målet er å klare minst en 5er, helst en 6er....

Valget ligger mellom IT1 + IT2 (muntlig og skriftlig) eller Fysikk 2.

Noen andre fag ville være uaktuelle....

Kan noen gi meg konstruktivt tilbakemelding og råd på dette...

På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Valget mitt hadde blitt tatt avhengig av hva du vil gjøre videre. Rent karaktermessig er det lurest å ta IT1 og IT2.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, takk for svaret. IT1 og IT 2 som privatist, ville det være en utfordring for meg?

Må jeg har dyrbare programvarer for å kunne klare meg gjennom de fagene og satse på en 6er?

Jeg trenger ikke fysikk 2, trenger bare realfag for å fylle opp kravet til vitnemål. Lurer på om det er mye krevende å klare 6er i fysikk 2?

ser frem til svar...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

6'er i fysikk 2 er ganske krevende :) Det er vel ca. på linje med 6'er i R2, om ikke enda litt vanskeligere.

IT krever ingen programvare som ikke er gratis, du får lese hva som er pensum, det meste av det kan bli lært gjennom tutorials på nettet, men en fagbok vil nok være lettere for å få god struktur. Likevel, det viktigste i IT er mengdetrening; øv på å programmere. Det vil hovedsaklig være i HTML og actionscript.

Om det blir en utfordring er opp til deg. Hvis du gjør en god jobb med faget bør det være meget overkommelig.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Takk for svaret fuglagutt. Jeg personlig syns ikke at R2 er så vanskelig, for det er bare regning og huske formler. Fysikk 2 er veldig interessant og jeg liker alt som har med Einstein og Faraday å gjøre og syns kvantefysikk og astrofysikk er også veldig interessant.

Problemet er å huske alle formler og det uforventede som kan dukke opp på eksamen i Fysikk 2. I tillegg den muntlige delen der du kan bli grillet i nesten hva som helst. Den tanken skremmer meg og jeg vil ikke gjøre livet vanskeligere enn det den er....

Trenger derfor noen gode råd som kan hjelpe meg på vei til å ta en avgjørelse ang. fysikk 2 eller It 1 + 2.... :roll:
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å huske alle formlene burde være unødvendig siden man har lov til å bruke formelhefte på eksamen. Hvis du sørger for å venne deg til dette under oppgaveløsing FØR eksamen, så burde det være helt naturlig på selve eksamen også.

Dette gjelder både matematikk og fysikk.
Bilde
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Aleks855 skrev:Å huske alle formlene burde være unødvendig siden man har lov til å bruke formelhefte på eksamen. Hvis du sørger for å venne deg til dette under oppgaveløsing FØR eksamen, så burde det være helt naturlig på selve eksamen også.

Dette gjelder både matematikk og fysikk.
Man har bare delvis tilgang på et formelhefte. Todelt eksamen.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Nå er oppmeldingen til privatisteksamener åpen fram til 1 februar og jeg er fortsatt usikker på valg av fysikk 2 eller IT1+IT2.

Jeg har fortsatt en usikkerhet inni meg om hvilken av de fagene vil føre meg til målet.

Har dere noen tips?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det gjelder som vi allerede har fortalt: Fysikk 2 er sannsynligvis vanskeligst å få toppkarakter i. IT1 og IT2 krever at du lærer deg litt innledende programmering, men dette er jo beregnet på de som ikke har noen slike ferdigheter fra før, så det er veldig overkommelig.
Bilde
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Er det ikke litt dumt å ta et fag som programmering, når jeg har litt peil på Newtons lover, vet hvem Bohr, Galileo og Einstein var og hvem oppfant relativitetsteori og har interesse for Astrofysikk.

I fysikk 2 blir det 2 eksamener, mens i IT1 + IT2 blir det 3 eksamener. I tillegg hater jeg databaser og alt som har med programmering å gjøre. :roll:
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gawd... Hvorfor spør du når du allerede har den oppfatningen da?

Hvis du vet at IT inneholder programmering, databaser og 3 eksamener, og du hater programmering, databaser og 3 eksamener, så velger du fysikk.
Bilde
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Vet du om noen hjemmesider der det ligger forelesning i fysikk 1 og fysikk 2?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar