Mattekarakterer på vitnemålet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
BCN
Noether
Noether

Dette er litt off topic ;)

Går nå tredjeåret på VGS. Fikk 6 i T-matte, 5 i R1, 6 på skriftlig eksamen R1 og får nok 5 i R2.

Om jeg melder meg opp som privatist i R1 nå til våren og får 6, vil den erstatte begge R1- karakterene eller kan jeg bytte ut bare 5'eren, og la 6'eren på skriftlig eksamenen stå?
BCN
Noether
Noether

Om jeg tar Matematikk 2T som privatist, vil denne karakteren også komme på vitnemålet?
MathK
Dirichlet
Dirichlet

BCN wrote:Dette er litt off topic ;)

Går nå tredjeåret på VGS. Fikk 6 i T-matte, 5 i R1, 6 på skriftlig eksamen R1 og får nok 5 i R2.

Om jeg melder meg opp som privatist i R1 nå til våren og får 6, vil den erstatte begge R1- karakterene eller kan jeg bytte ut bare 5'eren, og la 6'eren på skriftlig eksamenen stå?
Slik jeg har forstått det, erstatter den begge. Spurte udir om det samme en gang, men de sa den ville bli stående som den eneste. Man kan ikke ha 2 skriftlige eksamner i samme fag - i alle fall ikke ført på vitnemålet :wink:

BCN wrote:Om jeg tar Matematikk 2T som privatist, vil denne karakteren også komme på vitnemålet?
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=34123

Det skal gå fint :)
BCN
Noether
Noether

Er det slik at jeg likesågodt kan ta 2P, isteden for 2T?
MathK
Dirichlet
Dirichlet

BCN wrote:Er det slik at jeg likesågodt kan ta 2P, isteden for 2T?
Nei, man kan ikke blande de to. Enten kan man ta 1P og 2P, eller 1T og 2T. Samme gjelder for S og R-matte.
ettam
Guru
Guru

En liten ting:

Du må være over at du ved å ta privatisteksamen ikke får et såkalt førstegangsvitnemål.
BCN
Noether
Noether

Har snakket med noen lærere/rådgivere/vitnemålsansvarlige på skolen. Jeg mener å huske at regelen er at man ikke kan kombinere T og P fra samme årstrinn. Siden T1 og 2P ikke er samme årstrinn skulle det vel gå...

Angående vitnemålet; så lenge jeg er student ved videregående skole nå, og tar disse fagene som privatist i løpet av denne tiden, vil de vel komme på førstegangsvitnemålet?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det medfører riktighet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
BCN
Noether
Noether

Rektor på skolen sa at flere elever tar 1T på VG1, finner ut at det er vanskelig og tar 2P på VG2. Venner av meg har også denne kombinasjonen. Begge karakterene kommer på vitnemålet, så skjønner ikke at dette skal være et problem.
MathK
Dirichlet
Dirichlet

BCN wrote:Rektor på skolen sa at flere elever tar 1T på VG1, finner ut at det er vanskelig og tar 2P på VG2. Venner av meg har også denne kombinasjonen. Begge karakterene kommer på vitnemålet, så skjønner ikke at dette skal være et problem.
Men da har du vel svaret? :wink: Jeg ble fortalt noe annet, men så lenge rektoren på din skole sier det er mulig, er det greit. Det er uansett de som skal skrive ut vitnemålet.
BCN
Noether
Noether

Ville bare dobbeltsjekke at det var mulig, har vært mye tull med ledelsen på skolen i det siste ;)
MathK
Dirichlet
Dirichlet

BCN wrote:Ville bare dobbeltsjekke at det var mulig, har vært mye tull med ledelsen på skolen i det siste ;)
Kjenner meg litt igjen i den :wink: Har selv måtte ta mange telefoner til udir - hvor jeg da ble satt over til utallige personer - men tilslutt fått svar på ulike spørsmål hos dem. Skolen min visste sjelden svaret på slike ting. Hadde de svar, var de som oftest forskjellig, avhengig av hvem jeg spurte...

Om du fortsatt ikke er helt sikker, ville jeg anbefalt deg å kontakte udir eller fylkeskommunen :)
ThomasSkas
Galois
Galois

Ettersom du har standpunktkarakter: 5 og Skriftlig eksamenskarakter: 6 så betyr det at du har et snitt i selve faget på 5,5. Hvis du da går opp som privatist mens du går på skolen, og får karakteren 6 på skriftlig eksamen, så vil du selvfølgelig beholde førstegangsvitnemål, samt erstattes forrige standpunkt- og eksamenskarakter med bare karaktereren 6 på vitnemålet, i eksamens rubrikken. Det betyr at du bare sitter igjen med en 6'er i R1, altså høyeste nivå. Det er faktisk vanskelig å skille mellom hva som er riktig eller galt, siden mange sier forskjellige ting, men det er dette jeg har lest ulike steder.

Nå, hvis du hadde hatt for. eks standpunkt 6, og eksamen 5, så er jeg usikker på om det er lov for skolen å gjøre det slik at du beholder standpunkt, tar en privatist eksamen, får 6 på den, og står igjen med 6 i standpunkt og eksamen. Altså motsatt det det gjelder deg. Det er en ting jeg har alltid lurt på.
Post Reply