Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hei, jeg får ikke helt til intuitivt å skjønne meg på hvorfor det er like mange utvalg ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging dersom man regner ut utvalg på størrelse s og med restpopulasjon N - s.
Fra læreboka:
Det er altså like mange utvalg på størrelse s som på størrelse N - s ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging. Dette er logisk fordi det til ethvert utvalg på s enheter fins en restpopulasjon på N - s enheter. Vi kunne like gjerne snudd på flisa, og betraktet de N - s enhetene som "utvalget" og de s enhetene som "resten".
Jeg benytter bare definisjonen. Kan hende jeg har svart på noe helt annet nå, jeg har aldri forstått de termene "ordnet utvalg" osvosv. Blir gal når jeg hører de.
EDIT: Det er kanskje vanskelig å se det, selv om jeg "bare bruker definisjonen". Bak det så mener jeg at Dette blir lettere å huske om du ser at antall faktorer i teller skal være lik tallet som står nede. F.eks
Last edited by Hoksalon on 15/01-2013 13:29, edited 1 time in total.
Magneman wrote:Hei, jeg får ikke helt til intuitivt å skjønne meg på hvorfor det er like mange utvalg ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging dersom man regner ut utvalg på størrelse s og med restpopulasjon N - s.
Fra læreboka:
Det er altså like mange utvalg på størrelse s som på størrelse N - s ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging. Dette er logisk fordi det til ethvert utvalg på s enheter fins en restpopulasjon på N - s enheter. Vi kunne like gjerne snudd på flisa, og betraktet de N - s enhetene som "utvalget" og de s enhetene som "resten".
Kan noen klargjøre?
Hoksalon har beskrevet det matematisk, men det er like lett å se på det intuitivt.
La oss si du har en populasjon på 5 kuler, og skal velge 3 av disse. Hvor mange måter kan du gjøre det på? Vel,
Så kan vi se på en annen måte å formulere dette på. Når du har tatt ut 3 kuler, så ligger det igjen 2 stk. I stedet for å tenke "hvilke 3 skal jeg plukke?" så kan du tenke "hvilke 2 skal jeg la ligge?". Og dette er faktisk nøyaktig samme spørsmål, formulert på to forskjellige måter.
Derfra faller det ut at som kan generaliseres slik Hoksalon viser.