Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
plutarco wrote:Kjenner du til definisjonen av determinanten?
i,j,k er enhetsvektorene til x-, y- og z-aksen: <a,b,c> = ai+bj+ck
Mangler du noe for å løse oppgaven slik den står her?
Nei, all info er gitt, men det er vel bedre om du selv løser oppgaven. Det er bare å benytte definisjonen av determinanten i det uttrykket du har fått. Det er jo determinanter du får når du utvikler, ikke matriser.
Razzy wrote:Ok - så jeg setter i,j og k = 1 fordi jeg bruker std.enhetsvektorene.
Og jobber videre med uttrykket (ganger ut 2x2 matrisen) jeg utviklet etter første rad:
Har jeg gjort det riktig så langt? Merker en usikkerhet på hvordan man kan ende opp med: - alle variablene skal forsvinne?
I tillegg er jeg ikke kjent med denne parantes bruken - representerer den noe spesielt i dette tilfellet?
Jeg tror du har misforstått litt om hva i, j og k er. Disse er vektorer, og lengden av dem er 1. Men du kan ikke bytte en vektor ut med lengden dens (som jo bare er et tall).
For å minne om det: Husk at egentlig bare er en annen skrivemåte for . Så hele uttrykket du får når du regner ut determinanten blir altså en vektor.
I uttrykket du skreiv i det forrige innlegget skal det altså stå i det første leddet, og så videre. Regner vi ut det så får vi , og som sagt er det en annen måte å skrive vektoren på.