1)Mor skal farge håret og ha ny frisyre. Ho kan velje blant fire hårfarger og seks hårfrisyrar.
A) Kor mange ulike kombinasjonar av hårfarge og hårfrisyre kan mor velje?
2)
Eit kvadrat er skrive inn i eit større kvadrat. Sida i det minste kvadratet er 1.
A) Kor stort er arealet av det største kvadratet? Grunngi svaret ditt.
B) Forklar at omkretsen av det største kvadratet er [symbol:rot] 42
2) På et kart er den korteste avstanden mellom to steder 3 cm. I virkeligheten er avstanden 3 km (i luftlinje).
Målestokken til kartet er 1 : ?
3)Skriv så enkelt så mulig: x^y+xy^/xy
hjelp til oppgave
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Oppgave 1, a)
hårfarge 1 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 2 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 3 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 4 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
24 kombinasjoner.
2)
1 km = 1 000 meter = 100 000 centimenter
1: 100 000
hårfarge 1 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 2 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 3 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
hårfarge 4 - hårfrisyre 1, hårfrisyre 2, hårfrisyre 3, hårfrisyre 4, hårfrisyre 5, hårfrisyre 6
24 kombinasjoner.
2)
1 km = 1 000 meter = 100 000 centimenter
1: 100 000
Er du sikker på at det ikke er 28 kombinasjoner?
Takk for tilbake meldingen
nei, men han er sikker på at det er 24. som han skreiv.mrSmart skrev:Er du sikker på at det ikke er 28 kombinasjoner?
fordi 4*6 = 24
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Det er en oppgave jeg ikke forsår. Den er slik: skriv enkelt som mulig:
x^y+xy^/xy
Jeg vett ikke om jeg må faktorisere?
x^y+xy^/xy
Jeg vett ikke om jeg må faktorisere?
[tex]x2y+ xy2/xy[/tex]
[tex]x^2\cdot y + \frac{x\cdot y^2}{xy}[/tex]
Antar det var slik du mente?
Ser du noe som er likt i teller og nevner? Altså noe du kan faktorisere bort?
En liten tilleggsgreie; Om du faktoriserer bort x eller y i nevneren her er likevel ikke uttrykket definert for x = 0 og y = 0, da i det opprinnelige uttrykket dette vil føre til at du deler på 0, noe som ikke er definert
Antar det var slik du mente?
Ser du noe som er likt i teller og nevner? Altså noe du kan faktorisere bort?
En liten tilleggsgreie; Om du faktoriserer bort x eller y i nevneren her er likevel ikke uttrykket definert for x = 0 og y = 0, da i det opprinnelige uttrykket dette vil føre til at du deler på 0, noe som ikke er definert
[tex]x^2y+xy^2/xy^2[/tex]
den opperst
[tex]x(xy+y^[/tex]
?
?