En funksjon f er slik at [tex]f^\prime (2x+5)[/tex]
Finn funksjonsuttrykket for f når grafen til f går gjennom punktet (1,7).
Jeg har kommet frem til; [tex]f(x)=x^2+5x+C[/tex], men hvordan kan jeg finne C?
Takker for hjelp.
Intergrasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Har en ny oppgave;
En motorsykkel passerer et målepunkt på en rett veistrekning ved tidspunktet t=0. Sykkelen har da farten 14 m/s. Etter t sekunder har den akselerasjonen;
a(t)=0,06t+1 , t[0,8].
a) Finn farten etter 8 s.
Da tok jeg den antideriverte og kom frem til [tex]0,03x^2+x+C[/tex], og da må C være 14 i og med at man alltid starter på 14 m/s. Det stemmer, ikke sant?
b) Finn avstander fra målepunktet etter 8 sekunder.
Da har jeg tenkt at man må finne den antideriverte til v(t), og om frem til;
[tex]0,01t^3+\frac{1}{2}t^2+14t+C[/tex]. Så da lurer jeg på hva C evt må være?
En motorsykkel passerer et målepunkt på en rett veistrekning ved tidspunktet t=0. Sykkelen har da farten 14 m/s. Etter t sekunder har den akselerasjonen;
a(t)=0,06t+1 , t[0,8].
a) Finn farten etter 8 s.
Da tok jeg den antideriverte og kom frem til [tex]0,03x^2+x+C[/tex], og da må C være 14 i og med at man alltid starter på 14 m/s. Det stemmer, ikke sant?
b) Finn avstander fra målepunktet etter 8 sekunder.
Da har jeg tenkt at man må finne den antideriverte til v(t), og om frem til;
[tex]0,01t^3+\frac{1}{2}t^2+14t+C[/tex]. Så da lurer jeg på hva C evt må være?
-
- Euler
Nei, grunnen til at C = 0 er som fuglagutt sier at motorsykkelen passerer målepunktet når t = 0. Da er avstanden fra målepunktet 0, ikke sant? Da vet vi at
[tex]0.01 \cdot 0^3 + \frac{1}{2} \cdot 0^2 + 14 \cdot 0 + C = 0 \ \Rightarrow \ C = 0[/tex].
Med på det?
[tex]0.01 \cdot 0^3 + \frac{1}{2} \cdot 0^2 + 14 \cdot 0 + C = 0 \ \Rightarrow \ C = 0[/tex].
Med på det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Når du integrerer akselerasjon vil du få farten som en funksjon funnet fra akselerasjonen. Denne funksjonen tar ikke høyde for en eventuell startfart, men det kan selvsagt være en startfart, og der kommer konstanten inn.
Det samme gjelder når man integrerer fart, det er ikke gitt at man starter fra f(0) = 0, (men det er gitt i din oppgave) og vi bruker derfor også her en konstant for å rette opp denne manglende informasjonen.
Det samme gjelder når man integrerer fart, det er ikke gitt at man starter fra f(0) = 0, (men det er gitt i din oppgave) og vi bruker derfor også her en konstant for å rette opp denne manglende informasjonen.