Hei!
Jeg har gjort følgende oppgave:
"La n være et naturlig tall. Vis at funksjonen [symbol:funksjon] [sub]n[/sub](x)=x[sup]n[/sup]+n*x-n har nøyaktig et nullpunkt i intervallet (0, [symbol:uendelig] ). Vi kaller dette nullpunktet x[sub]n[/sub]." Det viste jeg med IVT.
Neste oppgave sliter jeg med:
"Vis at mengden X={x[sub]1[/sub], x[sub]2[/sub], x[sub]3[/sub],... } er begrenset"
Tankegangen startet med å ende opp med en selvmotsigelse. Anta at det finnes uendelig mange nullpunkter, og derfor må s*t=-K, for s i [[symbol:funksjon](x[sub]n-1[/sub]), [symbol:funksjon](x[sub]n[/sub])] og for t i [[symbol:funksjon](x[sub]n[/sub]), [symbol:funksjon](x[sub]n+1[/sub])].Er jeg på rett spor?
Mengder
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Dirichlet
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
-
- Dirichlet
Tusen takk!plutarco wrote:Hint: [tex]f_n(1)>0[/tex] for alle n, og [tex]f_n^,(x)>0[/tex] på (1,[tex]\infty[/tex])

Blir det riktig å si:
[symbol:funksjon][sub]n[/sub](0)=-n
[symbol:funksjon][sub]n[/sub](1)=1
[symbol:funksjon][sup]'[/sup][sub]n[/sub](x)=n(x[sup]n-1[/sup]+1)>0
Det finnes kun ett nullpunkt på (0, [symbol:uendelig])
Dermed er X begrenset til X={x[sub]1[/sub]}={-n}?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Alt du sier er riktig, unntatt denne siste setningen. Følgen [tex](x_n)[/tex] består av nullpunktene til [tex]f_n(x)[/tex]. Siden ingen [tex]f_n(x)[/tex] kan ha et nullpunkt som er større enn x=1, vil følgen være oppad begrenset av nettopp 1.Kake med tau wrote:
PS: at en følge er oppad begrenset betyr at det fins en K>0 slik at [tex]x_n < K[/tex] for alle [tex]x_n.[/tex] I denne oppgaven kan vi altså velge f.eks. K=1.
Velkommen til forumet forresten:)
-
- Dirichlet
Takkplutarco wrote:Alt du sier er riktig, unntatt denne siste setningen. Følgen [tex](x_n)[/tex] består av nullpunktene til [tex]f_n(x)[/tex]. Siden ingen [tex]f_n(x)[/tex] kan ha et nullpunkt som er større enn x=1, vil følgen være oppad begrenset av nettopp 1.Kake med tau wrote:
PS: at en følge er oppad begrenset betyr at det fins en K>0 slik at [tex]x_n < K[/tex] for alle [tex]x_n.[/tex] I denne oppgaven kan vi altså velge f.eks. K=1.
Velkommen til forumet forresten:)

Så mengden X er for hele (-[symbol:uendelig], [symbol:uendelig]) og ikke for kun (0, [symbol:uendelig])?
Og, er inf{X}=0, og sup{X}=1 for (0, [symbol:uendelig])?
Hvis vi definerer X som mengden av positive nullpunkter [tex]x_n[/tex] til funksjonene [tex]f_n(x)[/tex] for alle naturlige tall n, så er [tex]0<x_n<1[/tex] for alle [tex]n\in\mathbb{N}[/tex], ja. Den første ulikheten er jo triviell siden vi kun ser på positive nullpunkter. Den andre ulikheten er en konsekvens av at [tex]f_n(x)[/tex] er strengt voksende på [tex](0,\infty)[/tex] samt at [tex]f_n(1)=1>0[/tex] for alle [tex]n\in\mathbb{N}[/tex], altså må nullpunktet til [tex]f_n(x)[/tex] ligge mellom 0 og 1 for alle n.Kake med tau wrote: Takk :D
Så mengden X er for hele (-[symbol:uendelig], [symbol:uendelig]) og ikke for kun (0, [symbol:uendelig])?
Og, er inf{X}=0, og sup{X}=1 for (0, [symbol:uendelig])?
-
- Dirichlet
I tillegg skal jeg finne ut om {x[sub]n[/sub]} konvergerer eller divergerer (også finne verdien om den konvergerer)
Siden den deriverte, [symbol:funksjon][sup]'[/sup][sub]n[/sub](x)=n(x[sup]n-1[/sup]+1), er større enn null og vokser eksponensielt antar jeg at X konvergerer.
Kunne noen hjulpet meg med å vise det, og finne verdien?
Siden den deriverte, [symbol:funksjon][sup]'[/sup][sub]n[/sub](x)=n(x[sup]n-1[/sup]+1), er større enn null og vokser eksponensielt antar jeg at X konvergerer.
Kunne noen hjulpet meg med å vise det, og finne verdien?
Det du skriver om den deriverte lar deg ikke konkludere at følgen må konvergere. Det lar deg bare konkludere ting om funksjonen i seg selv.
Det du derimot vet er at følgen er begrenset oppad. Hvis du derimot klarer å vise at følgen av nullpunkt er monoton ([tex]x_n \leq x_{n+1} \text{ for alle n}[/tex]) så er det et svært nærliggende teorem som lar deg konkludere at da må følgen konvergere, og den vil konvergere til supremum av følgen.
Det du derimot vet er at følgen er begrenset oppad. Hvis du derimot klarer å vise at følgen av nullpunkt er monoton ([tex]x_n \leq x_{n+1} \text{ for alle n}[/tex]) så er det et svært nærliggende teorem som lar deg konkludere at da må følgen konvergere, og den vil konvergere til supremum av følgen.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
-
- Dirichlet
Jeg ender opp med [tex]\lim_{n\to\infty}[/tex]ln(x)x[sup]n[/sup]+x=1, og da er eneste løsning x=1, tusen takk for hjelpen!plutarco wrote:Hvis x>0 er grensen til følgen må x tilfredsstille
[tex]\lim_{n\to\infty}\frac{x^n+nx}{n}=1[/tex].
Hint: Bruk L´Hopital
(Jeg tror det er enklere å gjøre det slik enn å bevise hva som er supremum til følgen. )