Følger og derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet

Hei!

Jeg har prøvd å løse denne oppgaven, men er usikker på om jeg har gått riktig frem.

Image

Det jeg har skrevet er:

[tex]\large f^\prime[/tex] er kontinuerlig i 0.
Altså [tex]\large f^\prime(0)\ = \lim_{x\to0}{\large f^\prime(x)}[/tex]
[tex]\large f^\prime(0)\ = \lim_{\Delta x\to0}\frac{f(0+\Delta x)-f(0)}{\Delta x }[/tex]

[tex]\large f^\prime(0)\ = \lim_{\Delta x\to0}\frac{f(\Delta x)-f(0)}{\Delta x -0}[/tex]

Siden
[tex]{a_{n}}\not={b_{n}}[/tex], og
[tex]\lim{n\to\infty}{{a_{n}}}=\lim{n\to\infty}{b_{n}}=0[/tex]
settes [tex]\lim_{\Delta x\to0}{\Delta x}=\lim{n\to\infty}{b_{n}}[/tex], og [tex]0=\lim{n\to\infty}{a_{n}}[/tex]

Dermed [tex]\large f^\prime(0)\ = \lim_{n\to\infty}\frac{f(b_{n})-f({a_{n}})}{b_{n}-a_{n}}[/tex]

På forhånd, takk for tilbakemeldinger :D
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
wingeer
Descartes
Descartes

Har ikke sett så nøye på oppgaven, men jeg ser at du bruker:
[tex]\lim \frac{a}{b} = \frac{\lim a}{\lim b}[/tex].
Dette gjelder kun dersom grenseverdien i nevner ikke er null som den er i dette tilfellet. Skal se nærmere på oppgaven og komme tilbake, dersom ingen andre kommer meg i forkjøpet.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Fra mean value theorem fins en følge [tex]c_n[/tex] slik at [tex]f^,(c_n)=\frac{f(b_n)-f(a_n)}{b_n-a_n}[/tex] der [tex]c_n\in (a_n,b_n)[/tex], altså må [tex]c_n\to 0[/tex].

Kontinuitet av den deriverte i 0 gir da at [tex]\lim_{n\to\infty}f^,(c_n)=f^,(\lim_{n\to\infty}c_n)=f^,(0)[/tex].

(Kontinuiteten til [tex]f^,[/tex] kan droppes dersom vi isteden krever at [tex]a_n\leq 0 \leq b_n[/tex]. Det er en fin øvelse å vise likheten i dette tilfellet. Eventuelt kan man kreve at [tex]\frac{a_n}{b_n-a_n}[/tex] er begrenset)
Post Reply