Faktorisering av brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
JohannesL
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 16/02-2013 14:59

Hvordan er dette mulig?

http://bildr.no/view/1393464
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Kan du utdype litt om hva problemet er? Hva er det som forvirrer deg? :)
Image
JohannesL
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 16/02-2013 14:59

Jeg lurer bare på hvordan -1 dukker opp i telleren.

er 2(x-3) og 2 (-1) (x-3) det samme?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Hvilken overgang er det du har problemer med?

Det eneste som blir brukt her er at [tex]\frac{5}{5} = 1[/tex]. Som burde gi litt mening, eksempelvis om du tenker på det som en andel. Om en pizza består av 5 stykker, og du har 5 stykker hvor mye pizza har du da? Jo, du har 5 stykker.
Last edited by Nebuchadnezzar on 16/02-2013 15:05, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
JohannesL
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 10
Joined: 16/02-2013 14:59

JohannesL wrote:Jeg lurer bare på hvordan -1 dukker opp i telleren.

er 2(x-3) og 2 (-1) (x-3) det samme?
menter nevner!! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

[tex](x-3) = -(3-x) = (-1) \cdot (3-x)[/tex]

Bareå gange inn og sjekke ;) Er ikke noe mer magi enn å trekke ut en felles faktor.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply