Har følgende oppgave:
iz + 3 = 5z + 2i
noen tips...?
Jeg har begynt på den men stopper opp litt inni....
Komplekse tall
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Hva har du gjort så langt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jeg vet ikke om det jeg har gjort er riktig eller om det er "lov", men jeg har gjort følgende:
iz + 3 = 5z + 2i ->
iz = 5z + 2i - 3 - >
iz - 5z = 2i - 3 ->
-4z = (2i-3) / i
Så tenkte jeg og få bort den i'en som er under også dele hele greie på -4, men er uskikker på hvordan....
iz + 3 = 5z + 2i ->
iz = 5z + 2i - 3 - >
iz - 5z = 2i - 3 ->
-4z = (2i-3) / i
Så tenkte jeg og få bort den i'en som er under også dele hele greie på -4, men er uskikker på hvordan....
-
- Euler
Her har du gjort en feil i fra tredje til fjerde linje. Jeg vet ikke helt hva du har tenkt, men hvis du deler med i så må du gjøre det på hver side. På venstre side vil du da få [tex]z - \frac{5}{i}z[/tex], og da er du egentlig ikke kommet så mye lenger. Hvis du i stedet faktoriserer z ut på venstre side så får du ligningen
[tex](i - 5)z = 2i - 3[/tex]
Er du med på at hvis du da deler på [tex]i-5[/tex] på hver side så får du z alene? Husker du hvordan du deler på et komplekst tall?
[tex](i - 5)z = 2i - 3[/tex]
Er du med på at hvis du da deler på [tex]i-5[/tex] på hver side så får du z alene? Husker du hvordan du deler på et komplekst tall?
Last edited by Vektormannen on 18/02-2013 00:05, edited 1 time in total.
Ok, da blei det litt enklere...
Nei jeg må innrømme at jeg først pleier og se i forelesnings notatenene, så i lære boka, så event google andre forelesninger med samme tema før jeg eventuelt går inn her for og spørre... Så komplekse tall er nokk ikke min sterkeste side, liker bedre 1. og 2 ordens differential likninger homogene og inhomogene osv...
Nei jeg må innrømme at jeg først pleier og se i forelesnings notatenene, så i lære boka, så event google andre forelesninger med samme tema før jeg eventuelt går inn her for og spørre... Så komplekse tall er nokk ikke min sterkeste side, liker bedre 1. og 2 ordens differential likninger homogene og inhomogene osv...
-
- Euler
Ok, bra 
Komplekse tall kan være ganske uvant å regne med i starten. Da er det som regel bare å kjøre på med en del trening.

Komplekse tall kan være ganske uvant å regne med i starten. Da er det som regel bare å kjøre på med en del trening.