Har en oppgave der jeg kun får oppgitt at en variabel X forventes å være 2500, og at variabelen er eksponentielt fordelt, og skal ut ifra det finne sannsynlighetstettheten.
Finner ikke noe i boka om hvordan dette gjøres. Er det noen som har vært borti sånt?
På forhånd takk.
Fra forventning til sannsynlighetstetthet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]f(t)=F^,(t)=2500exp(-2500t)[/tex]Aleks855 wrote:Har en oppgave der jeg kun får oppgitt at en variabel X forventes å være 2500, og at variabelen er eksponentielt fordelt, og skal ut ifra det finne sannsynlighetstettheten.
Finner ikke noe i boka om hvordan dette gjøres. Er det noen som har vært borti sånt?
På forhånd takk.
der
F(t) er eksponensialfordelinga og f(t) er sannsynlighetstettheten.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
er ikke F(t) lik:Aleks855 wrote:Nice! Takker
Men skal det være minus foran hele greia? Jeg mener, hvis du har derivert med den eksponenten, så blir vel hele leddet negativt?
[tex]F(t)=1-e^{-\lambda t}[/tex]

Ah, der blingsa jeg litt!
Neste går ut på å finne sannsynligheten for at X blir høyst 200.
Sånn før regninga, så slår det meg som at dette burde være en lav sannsynlighet, siden forventninga er 2500.
Men [tex]1-e^{-2500(200)}[/tex] er sykt nært 1. Og i boka står det at [tex]F(t) = P(T \leq t) = 1-e^{-\lambda t}[/tex] så det var den jeg brukte.
Neste går ut på å finne sannsynligheten for at X blir høyst 200.
Sånn før regninga, så slår det meg som at dette burde være en lav sannsynlighet, siden forventninga er 2500.
Men [tex]1-e^{-2500(200)}[/tex] er sykt nært 1. Og i boka står det at [tex]F(t) = P(T \leq t) = 1-e^{-\lambda t}[/tex] så det var den jeg brukte.
er i ferd med å dra nå, men det høres mer fornuftig ut...er år og dager siden jeg har holdt på med dette...Aleks855 wrote:Eller vent. Hvis E(X) = 2500, så er vel [tex]\lambda = \frac1{2500}[/tex]. Har vi blingsa begge to?
hehe...takk...Aleks855 wrote:God tur, hvor enn du skalTakk for hjelpa!
skulle bare fra UiS til UiB...