Sannsynlighetsregning, hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
bena92
Fibonacci
Fibonacci

Behøver sårt hjelp til å løse en oppgave.

"Gogo Fritz har deltatt i 8 hesteveddeløp, hvor han fire av gangene hadde startnummer 12. Det var 12 hester tilsammen i hvert av løpene og startnumrene ble tilfeldig trekt av en datamaskin. Hva er sannsynligheten for at Gogo Fritz fikk startnummer 12 i 4 av de 8 løpene?"

8-)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

bena92 wrote:Behøver sårt hjelp til å løse en oppgave.
"Gogo Fritz har deltatt i 8 hesteveddeløp, hvor han fire av gangene hadde startnummer 12. Det var 12 hester tilsammen i hvert av løpene og startnumrene ble tilfeldig trekt av en datamaskin. Hva er sannsynligheten for at Gogo Fritz fikk startnummer 12 i 4 av de 8 løpene?" 8-)
hint: binomisk fordeling
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
bena92
Fibonacci
Fibonacci

Har forsøkt og tror hjernen er vridd for mange ganger. Er ganske i startfasen og har ingen fasit å gå etter om jeg gjør det rett.

-Forvirra.... :shock:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

bena92 wrote:Har forsøkt og tror hjernen er vridd for mange ganger. Er ganske i startfasen og har ingen fasit å gå etter om jeg gjør det rett. -Forvirra.... :shock:
slik, trur eg:

[tex]P={8\choose 4}*(\frac{1}{12})^{4}*(\frac{11}{12})^{4}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply