TENTAMEN!!!! OMFG!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Mozzle - The AntiMatteGuy

Hei alle folka som kanskje vil hjelpe meg, jeg har tentamen i morra og jeg har det grusomt. Kunne noen av dere vært noen engler å hjelpe meg litt :?: :P Vi har den verste mattelæreren i verden, og jeg suuuger i matte, jeg skjønner ikke engang hva han skriver! Hva betyr dette?

Kunne Forklare hva som ligger bak formelen y=180* . (n - 2) der y er vinkelsummen og n antall kanter...

Skulle ønske vi hadde en annen matte lærer :?
mææij

Alle regulære mangekanter kan deles i trekanter. I en trekant er det 180 grader.

Del opp en mangekant, ved å dra en linje fra et hjørne, til alle de andre.

Eks... i en femkant får du tre trekanter. Det vil altså si at det er 3 x 180 grader i en femkant.
Av en eller annen grunn er det slik, at tar du antall hjørner minus 2, får du antall trekanter i denne figuren. Når du ganger det med 180, får du hvor mange grader...

litt vanskelig forklart kanskje... hehe

Er jeg nerd nå?
Guest

ja stygge nerd... hehe skal ha matte tentamen imorra jeg og :shock:

grøss og gru !
knuti91

Denne kkommer du til å like. Det er mattetentamenene for 8-10 trinn, fra 2002. Øv deg med denne du, så skal det nok gå bra, gutten min!
Post Reply