Kombinatorikk/sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ragnroe
Pytagoras
Pytagoras

Trenger hjelp til å vise denne rent matematisk. Jeg finner ut at det er 6/24 = 1/4 = 25% sannsynlighet for at Samir skulle spille etter Lasse. Klarer ikke helt å gjøre rede for 6 delene i 6/24 delene. Har Listet opp alle 24 utfall og kan av den grunn telle meg til de 6 delene. Men det må vel også kunne regnes ut.....

Mads, Samir, Lasse og Edvard møttes en kveld for å spille bowling. De trekker lodd om rekkefølgen de skulle spille i. Hvor stor var sannsynligheten for at Samir skulle spille rett etter Lasse?

På forhånd takk
ragnroe
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

hvis du har telt opp, og det stemmer, skal vel dette holde...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
fuglagutt
Fermat
Fermat

Du kan først si at det er 3 muligheter;

1. Lasse som nr 1, Samir som nr 2
2. Lasse som nr 2, Samir som nr 3
3. Lasse som nr 3, Samir som nr 4

Deretter finner du sannsynligheten for hver av disse (Du kan evt se at de 3 har lik sannsynlighet og finne den ene og multiplisere med 3). Jeg bruker sistnevnte her;

Sannsynligheten for at Lasse er nr 1 er 1/4, sannsynligheten for at Samir da er nr 2 er 1/3. Dette gir at Sannsynligheten for Lasse som nr 1 og Samir som nr 2 er 1/12. Som nevnt har de tre tilfellene lik sannsynlighet, og sannsynligheten blir da 3/12=1/4=25%
Post Reply