Geometriske rekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Her er oppgaven:

Image

Jeg trenger hjelp med d). Jeg rett og slett vet ikke hvor skal jeg begynne.
Vektormannen
Euler
Euler

Du har fått oppgitt hva [tex]a_1[/tex] og [tex]a_3[/tex] er. Hva er sammenhengen mellom de to tallene?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Åh ja.

[tex]a_3=a_1\cdot{k^2}[/tex]

Men hvis jeg løser dette, så svarer jeg egentlig på e). Betyr det at jeg samtidig har svart på d)?
Vektormannen
Euler
Euler

For å svare på d) så trenger du vel egentlig bare å skrive opp ligninga slik du har gjort, og si at det er en andregradsligning som har to løsninger. Ligningen trenger altså ikke å løses for å svare på d).

Litt rart å ha det som en egen deloppgave når man uansett finner ut dette når man løser e). Kanskje det er for å gjøre en oppmerksom på at det faktisk blir to forskjellige rekker, slik at en ikke glemmer en av dem.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Vektormannen wrote:For å svare på d) så trenger du vel egentlig bare å skrive opp ligninga slik du har gjort, og si at det er en andregradsligning som har to løsninger. Ligningen trenger altså ikke å løses for å svare på d).

Litt rart å ha det som en egen deloppgave når man uansett finner ut dette når man løser e). Kanskje det er for å gjøre en oppmerksom på at det faktisk blir to forskjellige rekker, slik at en ikke glemmer en av dem.
Ok, det gir mening. Tusen takk.
Post Reply