Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg driver nå med irrasjonale likninger, og syns i utgangspunktet det er ganske greit. Problemet er at jeg har kommet til en oppgave hvor det er rottegn på begge sider av likhetstegnet.
Oppgaver er altså: Kvadroten av 1-x = Kvadratroten av x-1 (klarer ikke få til kvadratrotstegnet på datan)
Noen som vet hvordan man løser dette? Skjønner ikke hvordan man skal få gjort det når alt står i kvadratrot + at det er på begge sider. Hadde vært kjempe takknemlig for hjelp
Tusen takk for svar, men treig som jeg (tydeligvis) er, skjønner jeg det ikke helt for det. Hvordan fikk du 2x - 2? Når man kvadrerer blir vel bare rottegnet borte, og når man flytter over blir det jo ikke 2x = 2 siden man bytter fortegn?
Vi har at [tex]1 - x = x - 1[/tex]. Da kan vi enten tenke at vi flytter -x over på høyre side og -1 over til venstre, slik at vi får [tex]1 + 1 = x + x[/tex] som blir [tex]2 = 2x[/tex]. Det er selvfølgelig det samme som [tex]2x = 2[/tex] (hvis 2 er lik 2x så er jo 2x lik 2!)
Alternativt kan du tenke at du flytter x over på venstre side og 1 over på høyre. Da får du [tex]-2x = -2[/tex]. Deler/ganger du med -1 på begge sider så får du da [tex]2x = 2[/tex].