Lineær algebra - matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
LinnB92
Fibonacci
Fibonacci

HeiHei! Står helt fast med en oppgave som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å løse. Siden jeg er helt lost så trenger jeg ganske mye hjelp!

Oppgaven:
Vi har en robot som kan utføre rotasjoner i et xyz-
koordinatsystem - R^3. Roboten regner alle rotasjoner mot klokka sett fra positiv ende av aksen rotasjonen er rundt. Dere skal i oppgavene under hjelpetil å gjøre noen av utregningene som skal til for å lage et kontrollsystem forroboten
a) Finn standardmatrisa A for rotasjon radianer rundt xaksen.
b) Finn standardmatrisa B for rotasjon radianer rundt yaksen.
c) Finn standardmatrisa C for rotasjon radianer rundt zaksen.
d) Transformasjonen T går ut på å først rotere pi/4 radianer rundt z-aksen, deretter pi/3 radianer rundt y-aksen, og til slutt -pi/6
radianer rundt x-aksen.Finn standardmatrisa D for T.
e) Rotasjonene er ment å få en arm på en gitt plass. Startposisjonen til enden av armen tilsvarer vektoren (1 2 3) Finn vektoren for sluttposisjonen til armen.
f) Transformasjonen T er inverterbar. Finn standardmatrisa for T^-1
(Hint: Husk at det inverse av en rotasjon er en rotasjon motsatt vei!)
g) Roboten hadde en arm til, og denne andre armen fikk sluttposisjon
(1 -1 2) Hva var dens startposisjon?
Aleks855
Rasch
Rasch

Flere som sliter med samme. http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=34649

Btw, det er bedre om du oppgir litt om hva du har prøvd selv. Det er ikke hensikten at vi lager løsning til leksa di, så kommer du og henter den senere, men vi hjelper deg gjerne dersom du er med selv.
Image
Post Reply