Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg sitter fast på en oppgave som omhandler sannsynlighet (del kap. Bayes setningen).
3.232
Sannsynligheten for at Knut bruker mer enn to timer på leksene en dag, er 0,60. Sannsynligheten for at Ola bruker mer enn to timer, er 0,75. Hvis Knut bruker mer enn to timer, er sannsynligheten 0,80 for at også Ola bruker mer enn to timer.
a) hva er sannsynligheten for at både Knut og Ola bruker mer enn to timer?
b) hva er sannsynligheten for at minst èn av dem bruker mer enn to timer?
c) hva er sannsynligheten for at Knut bruker mer enn to timer hvis Ola har gjort det?
a) her fikk jeg: 0,60*0,80 = 0,48.
b) sitter jeg fast på. Husker at vi alltid brukte 1-(ingen av dem bruker to timer). Men jeg får aldri riktig svar i følge fasiten. Noen tips?
Har enda en sannsynlighetsoppgave jeg sitter fast på.
Oppgave 3.260:
av bokstavkombinasjonen S-I-N-U-S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om på rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?
PiaR wrote:Hei!
Har enda en sannsynlighetsoppgave jeg sitter fast på. Oppgave 3.260:
av bokstavkombinasjonen S-I-N-U-S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om på rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?
prøve på denne først;
Hvor mange ulike måter kan PIA omstokkes på?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
prøve på denne først;
6? Finnes det en formel for denne type utregning? Eller menes det at man skal skrive opp alle mulige?
prøve på denne først;
6? Finnes det en formel for denne type utregning? Eller menes det at man skal skrive opp alle mulige?
ja, riktig. Der 6 = 3!
Når det gjelder oppgava di - husk på at du har 2 S'er.
Slik at ant kombinasjoner halveres pga symmetri
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Aleks855 wrote:Du deler på 2! fordi det er antall måter du kan plassere to like tall. Ofte gjenkjenner man ikke dette, og skriver bare 2, fordi 2! = 2 uansett.
Hvis du vil plassere 3 like tall, så kan du gjøre dette på 3! forskjellige måter.
Altså hadde du måttet dele på 3! i det tilfellet. Samme for 4 og et hvilket som helst annet heltall
Ahh, ok! Ny regel notert i boken! Kjenner jeg er veldig glad jeg spurte om dette, hehe. Kunne blitt veldig feil med bare 3 og ikke 3!.
Aleks855 wrote:Du deler på 2! fordi det er antall måter du kan plassere to like tall. Ofte gjenkjenner man ikke dette, og skriver bare 2, fordi 2! = 2 uansett.
Hvis du vil plassere 3 like tall, så kan du gjøre dette på 3! forskjellige måter.
Altså hadde du måttet dele på 3! i det tilfellet. Samme for 4 og et hvilket som helst annet heltall
Ahh, ok! Ny regel notert i boken! Kjenner jeg er veldig glad jeg spurte om dette, hehe. Kunne blitt veldig feil med bare 3 og ikke 3!.
Forresten, finnes det noen kortere vei å gjøre det jeg gjorde i eksempelet mitt over? Ettersom man deler på 2! to ganger? Eller må dette gjøres i to omganger?