Fortegnsskjema

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ance1712
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/03-2013 11:55

Hei, jeg forstår ikke helt dette her med fortegnsskjemaer/fortegnslinje og jeg trenger litt hjelp med å plassere uttrykket 3(x-2)(x+1/3) i et fortegnsskjema! Hva vil F(x) være i skjemaet?
Det samme gjelder også uttrykket F(x)= x*e^x og f(x)=(x-2) e^x

Hadde vært så utrolig snilt om noen kunne hjelpe meg! :wink:
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Unngå å poste identiske innlegg flere steder i forumet.
EirFyh
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 17/03-2013 02:04

Hei, jeg forstår ikke helt dette her med fortegnsskjemaer/fortegnslinje og jeg trenger litt hjelp med å plassere uttrykket 3(x-2)(x+1/3) i et fortegnsskjema! Hva vil F(x) være i skjemaet?
Det samme gjelder også uttrykket F(x)= x*e^x og f(x)=(x-2) e^x

Hadde vært så utrolig snilt om noen kunne hjelpe meg!
Det første du må gjøre når det kommer til fortegnsskjema, er å faktorisere utrykket. I dine tre utrykk er dette allerede gjort, så da er det jo greit. Det neste du gjør er å sette hver faktor inn skjemaet, og finne nullpunktene deres. Så ser hvilke verdier av x som gjør faktoren positiv eller negativ, og til slutt legger du alt sammen, slik at du får både nullpunktene til uttrykket, og hvor uttrykket er positivt/negativt. Når du legger dem sammen må du huske på at to negative blir positivt.

Det blir vanskelig å lage fortegnsskjema her, men jeg kan jo gi det et forsøk. "-------" tilsvarer en kontinuerlig linje, og "- - - -" tilsvarer en stiplet linje.

For det første uttrykket har vi et fortegnsskjema som ser slik ut:

x-linje--------------------(-1/3)---------------------2----------------

3 ------------------------------------------------------------------

(x-2)- - - - - - - - - - - - - - - 0----------------

(x+1/3)- - - - - - 0------------------------------------------

F(x)------------------------0- - - - - - - - 0----------------

Utifra dette fortegnsskjema ser du at F(x) er positiv når x er mindre enn -1/3 og større enn 2, og at F(x) er negativ når x er mellom -1/3 og 2. Du kan også se at funksjonen har nullpunkter for x= -/3 og x=2.

Den to neste fortegnsskjemaene blir slik (husk at e^x aldri kan være mindre enn eller lik 0):

(Dette er for F(x)=x*e^x - Her er f(x) negativ for alle x-verdier under 0, og positiv for alle over. x=0 er nullpunktet)
x-linje----------------------------0------------------------------------

(x)- - - - - - - - - -0------------------------------------

(e^x)-----------------------------------------------------------------

F(x)- - - - - - - - - 0------------------------------------


(Dette er for F(x)=(x-2)e^x - Her er f(x) negativ for alle x-verdier under 2, og positiv for alle over. x=2 er nullpunktet)

x-linje----------------------------2------------------------------------

(x-2)- - - - - - - - - 0------------------------------------

(e^x)-----------------------------------------------------------------

F(x)- - - - - - - - - 0------------------------------------
ance1712
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 24/03-2013 11:55

EirFyh skrev:
Hei, jeg forstår ikke helt dette her med fortegnsskjemaer/fortegnslinje og jeg trenger litt hjelp med å plassere uttrykket 3(x-2)(x+1/3) i et fortegnsskjema! Hva vil F(x) være i skjemaet?
Det samme gjelder også uttrykket F(x)= x*e^x og f(x)=(x-2) e^x

Hadde vært så utrolig snilt om noen kunne hjelpe meg!
Det første du må gjøre når det kommer til fortegnsskjema, er å faktorisere utrykket. I dine tre utrykk er dette allerede gjort, så da er det jo greit. Det neste du gjør er å sette hver faktor inn skjemaet, og finne nullpunktene deres. Så ser hvilke verdier av x som gjør faktoren positiv eller negativ, og til slutt legger du alt sammen, slik at du får både nullpunktene til uttrykket, og hvor uttrykket er positivt/negativt. Når du legger dem sammen må du huske på at to negative blir positivt.

Det blir vanskelig å lage fortegnsskjema her, men jeg kan jo gi det et forsøk. "-------" tilsvarer en kontinuerlig linje, og "- - - -" tilsvarer en stiplet linje.

For det første uttrykket har vi et fortegnsskjema som ser slik ut:

x-linje--------------------(-1/3)---------------------2----------------

3 ------------------------------------------------------------------

(x-2)- - - - - - - - - - - - - - - 0----------------

(x+1/3)- - - - - - 0------------------------------------------

F(x)------------------------0- - - - - - - - 0----------------

Utifra dette fortegnsskjema ser du at F(x) er positiv når x er mindre enn -1/3 og større enn 2, og at F(x) er negativ når x er mellom -1/3 og 2. Du kan også se at funksjonen har nullpunkter for x= -/3 og x=2.

Den to neste fortegnsskjemaene blir slik (husk at e^x aldri kan være mindre enn eller lik 0):

(Dette er for F(x)=x*e^x - Her er f(x) negativ for alle x-verdier under 0, og positiv for alle over. x=0 er nullpunktet)
x-linje----------------------------0------------------------------------

(x)- - - - - - - - - -0------------------------------------

(e^x)-----------------------------------------------------------------

F(x)- - - - - - - - - 0------------------------------------


(Dette er for F(x)=(x-2)e^x - Her er f(x) negativ for alle x-verdier under 2, og positiv for alle over. x=2 er nullpunktet)

x-linje----------------------------2------------------------------------

(x-2)- - - - - - - - - 0------------------------------------

(e^x)-----------------------------------------------------------------

F(x)- - - - - - - - - 0------------------------------------


TUSEN TAKK for hjelpen :D
Svar