Generelt om parameterframstilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Hvis man får oppgitt to parameterframstillinger med ulike parametre, f.eks. t og s. Betyr det at de kolliderer hvis t=s i krysningspunktet? Kanskje det er litt rart, men tenker at s og t kan stå for ulike tidspunkt. F.eks. er t antall sekunder etter 16.45 og s er antall sekunder etter 16.47. Men rett meg opp hvis jeg sier mye feil her.

Takk for svar.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Det kommer jo helt an på hva variablene t og s står for, som du illustrerer med eksempelet ditt.

Hvis t er en tidsvariabel og de to parameterframstillingene angir posisjon synes ihvertfall jeg det virker naturlig å bruke samme parameter i begge, men det er kanskje bare en personlig preferanse.
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Ja, dersom man bruker t som tidsvariabel på begge, er det klart at det står for det samme. Men er litt uklart hvis det blir oppgitt tidsvariablene t og s i to parameterframstillinger, og man finner ut at t=s i krysningspunktet.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Har du et konkret eksempel på en oppgave e.l.? Jeg synes det virker rart om man skal bruke to forskjellige parametre og ikke definere betydningen av disse.
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Nei, har ikke. Tenkte bare litt generelt, i tilfelle jeg må drøfte en slik problemstilling på en evt. prøve.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Anta du har en parameterfremstilling på formen

[tex]a(t) = \langle x(t) , y(t) \rangle[/tex]

For å finne eventuelle knutepunkt, så løser du likningssystemet

[tex]x(t) = x(s)[/tex] og [tex]y(t) = y(s)[/tex].

Hvor s og t er to vilkårlige parameter. Løsningen av systemet vil da gi deg en t verdi, og en s verdi.
Eksempelvis [tex]s=1[/tex] og [tex]t = 4[/tex]. Det betyr da at

[tex]a(1) = a(4)[/tex]

er et knutepunkt. Håper det svarte på det du lurte på =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
alexleta
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 05/01-2012 18:43

Men la oss si at jeg får [tex]s=1 \wedge t=1[/tex] på likningssettet.

Betyr det at de kolliderer? Jeg tenker at s og t står for ulike tidspunkt, og da kan hende at de ikke kolliderer selv om [tex]s=t[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hvis s = t, betyr det at det ikke er noe knutepunkt ja.

Se på eksempelvis parameterfremstillingen

[tex]a(t) = \langle t , 0 \rangle[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar