Eksamen i matematikk generelt

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei og ho!

Jeg går vg1, og har teoretisk matematikk (1T).
Jeg har personlig aldri vært oppe til en skriftlig eller muntlig eksamen i matematikk, og lurer på om noen her noen gang har blitt trekt ut til muntlig eller skriftlig eksamen i 1T eller annen matematikk på videregående og universitet.

- Hvordan opplevde dere det?

- Hvordan fastsettes karakter på skriftlig? Er det et helhetlig inntrykk, altså hvis skalaen er satt til minst 93 % riktig for å oppnå karakteren 6, er det da slik at det ses på helheten? Da mener jeg at hvis man for. eks har 91-92 % riktig, som ville tilsvart en sterk 5? Eller er man helt nøyaktig når det gjelder poeng?

- Pleier oppgavene noen gang å bli for vanskelige?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Ta en titt på sensorveiledningen: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... _H2012.pdf
Her står det litt om antall poeng man må få for å oppnå de ulike karakterene. Det står også nevnt at modenhet og gode kunnskaper kan veie opp for små feil - og man kan da likevel oppnå toppkarakter.

Da jeg var oppe til eksamen opplevde jeg disse oppgavene som litt mer avansert enn de vi fikk på prøver. Men jeg jobbet jevnt med tidligeregitte eksamensoppgaver, og tror det var den beste treningen jeg kunne fått.

:)
Svar