Jeg fant ut av forvirrelsen min når jeg repeterte Newtons lover og utregningene. Uansett ferdig med eksamen nå og gjorde et annet forsøk enn dette.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg følte jeg hadde levert en sterk femmer, men det endte med en 4-er. Tror det talte mot meg at eksaminator var en ung doktorgradsstudent og sensor var også under 40, i motsetning til pensjonistene som regel bruker å sensurere. Hyggelige, men strenge.Vektormannen wrote:Ok, flott.Gikk det bra?
Hvor kommer denne formelen fra?Aleks855 wrote:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].
Kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og normalkrafta. Disse vil være like her, siden loddet står i ro.
Det kommer av at kraften ikke er loddrett, men har en vinkel som går utover. Den delen av krafta som går den samme retninga er da moderert med cos(vinkelen).Jone1234 wrote:Hvor kommer denne formelen fra?Aleks855 wrote:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].
Kreftene som virker på loddet er tyngdekrafta og normalkrafta. Disse vil være like her, siden loddet står i ro.
Hm.. dette må jeg innrømme at jeg ikke skjønte så mye av..Aleks855 wrote:Det kommer av at kraften ikke er loddrett, men har en vinkel som går utover. Den delen av krafta som går den samme retninga er da moderert med cos(vinkelen).Jone1234 wrote:Hvor kommer denne formelen fra?Aleks855 wrote:Husk at normalkraften her ER motkraften. Den generelle formelen for N er [tex]N = mg\cos(\theta)[/tex], og hvis snora er helt loddrett, så er det bare [tex]N = mg[/tex].