enkelt spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
morti
Dirichlet
Dirichlet

surrer litt med når jeg skal kvadrere
hvis jeg har
[tex]\sqrt{x} = 1 - x[/tex]

hvis jeg nå kvadrerer begge sider for å få bort kvadratrot, vil jeg på høyre side få 1^2 -x^2 eller skal jeg bruke at (a-b) ^2= a - 2*ab + b^2?
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Når du opphøyer hver side i ligningen så er det hele uttrykket på hver side som skal opphøyes. Vi får altså [tex](\sqrt x)^2 = (1-x)^2[/tex]. Dermed blir det altså det siste du sier du skal bruke. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
morti
Dirichlet
Dirichlet

så 1 - 2x + x^2? hva hvis utrykket er mye lenger?? hva hvis utrykket er mye lenger?
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det blir [tex]1 - 2x + x^2[/tex]. :) Uansett hva det står så tar du hele uttrykket i en parentes og opphøyer i 2. Hvis uttrykket er mye lenger så må du rett og slett gange det ut eller bruke kvadratsetninger på den måten du selv føler deg komfortabel med.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
morti
Dirichlet
Dirichlet

Vektormannen wrote:Ja, det blir [tex]1 - 2x + x^2[/tex]. :) Uansett hva det står så tar du hele uttrykket i en parentes og opphøyer i 2. Hvis uttrykket er mye lenger så må du rett og slett gange det ut eller bruke kvadratsetninger på den måten du selv føler deg komfortabel med.
Okey takk, da er det oppklart :D
yo
Post Reply