Geometri enkle ting som jeg har vanskelig for å forstå

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
damc
Cayley
Cayley

Hei
Hva er geometrisk sted og hvordan kan jeg bruke disse i større geometrier oppgaver der jeg må analysere oppgaven med tanke på disse "stedene"? Er det noe trikseri som jeg burde kunne?
Damc
Image
Vektormannen
Euler
Euler

Et geometrisk sted er en samling (teknisk sett en mengde) av alle punkter som har en eller annen felles egenskap. En midtnormal til et linjestykke AB er f.eks. det geometriske stedet for alle punkter som har samme avstand fra A som til B, mens en sirkel er det geometriske stedet for alle punkter som har en gitt avstand (radius) fra et gitt punkt (sentrum). Hva dette egentlig vil si er at en midtnormal er en samling av (uendelig mange) punkter (som danner en linje) -- nemlig de punktene som har samme avstand fra A som til B -- og at sirkelen er en samling av punkter (som da danner den kurven vi kjenner som en sirkel) som alle har samme avstand fra sentrumspunktet.

Jeg syns "geometrisk sted" er et litt rart navn på dette konseptet. Jeg syns også det var forvirrende da jeg tok R1, men strengt tatt er det ikke noe du får spesielt mye bruk for tror jeg. Jeg kan ikke huske at geometriske steder dukket noe særlig opp i oppgavene, f.eks. Det ble mer brukt som et abstrakt konsept i teksten i matteboken.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply