Byggesteiner i mikrokosmos - Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Markussen
Galois
Galois

Et elektron har totalenergien 0,852 MeV

Bruk likningen [tex]E^2=(pc)^2+(mc^2)^2[/tex] til å bestemme bevegelsesmengden til elektronet. Gi svaret i enheten MeV/c.

Jeg har løst opp likningen ved å kvadrere. Jeg sjekket litt på tips, i og med at jeg fikk feil svar, og der står det at jeg skal løse likningen med hensyn på cp. Jeg løste kun med hensyn på p. Hvorfor skal jeg løse med hensyn på cp?

Her er forklaringen dems; http://fysikk2.cappelendamm.no/c369267/ ... tid=424038 , oppgave d).
Aleks855
Rasch
Rasch

p alene er det som kalles "relativistisk bevegelsesmengde" i denne formelen. Det vil si bevegelsesmengde der massen til objektet representeres som den "relativistiske massen". Denne masseenheten er en småkomplisert formel, men poenget er at ved å gange denne bevegelsesmengden med c, så får vi objektets bevegelsesmengde representert som kgm/s, som er det vi bruker i denne delen av fysikken.

Hent generelt er denne p'en ikke den samme p'en som du tenker på når du regner ut bevegelsesmengden til f.eks. en bil.

Denne p'en er gitt ved $p = \frac{h}{\lambda}$, og denne gjenbruken av bokstaver har en tendens til å være forvirrende.

Dette er en del av fysikken jeg selv ikke har mye erfaring med, så med frykt for å spre feiltolkninger, så stopper jeg her :lol:
Image
Markussen
Galois
Galois

Så jeg må dra med c over fordi p alene kun betyr mv?
Post Reply