Skjæringspunkt mellom vektorer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

morti
Dirichlet
Dirichlet

Hvordan finner man skjæringspunktet mellom to vektorer?
yo
Aleks855
Rasch
Rasch

Har du parameterfremstilling for dem? Hvis ja, sett dem lik hverandre, og se hvilken t-verdi likninga gir.
Image
morti
Dirichlet
Dirichlet

Oppgaven lyder:
i trekanten ABC er A (-3,1,2) B (2,4,4) C (1,3,6). Midtpunktene på BC og AC er P go Q. Finn kordinatene til skjæringspunktet S mellom AP og BQ
yo
Aleks855
Rasch
Rasch

Du kan jo starte med å finne vektorene $\vec{BC}$ og $\vec{AC}$

Halverer du disse skal du kunne finne ut hvor midtpunktene ligger.
Image
morti
Dirichlet
Dirichlet

vet det, men hvordan finner jeg skjæringspunktet?
yo
Aleks855
Rasch
Rasch

Tilbake til det første jeg skrev: Kan du finne parameterfremstillinga for de to vektorene?
Image
morti
Dirichlet
Dirichlet

Aleks855 wrote:Tilbake til det første jeg skrev: Kan du finne parameterfremstillinga for de to vektorene?
AS = OA + t*AP
AS= OA + AB + t*BQ

?? skal OA være med, gjort det feiL?

OG når jeg finner midtpunktene bq og ap så holder det vel ikke å dele AC og BC på 2 , må vel også legge på OA og OA + AB eller er det hvis jeg vil finne kordinatene ??

hjelp!!
yo
morti
Dirichlet
Dirichlet

ingen?
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Du har nesten tenkt riktig. Når du legger [tex]t \vec{AP}[/tex] til [tex]\vec{OA}[/tex], er det egentlig [tex]\vec{AS}[/tex] du finner da? I den andre ligningen må du bruke en annen parameter enn [tex]t[/tex]. Hvis du bruker [tex]t[/tex] så sier du jo egentlig i at S ligger like langt unna A som B, og det vet vi jo ikke om stemmer.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
morti
Dirichlet
Dirichlet

Vektormannen wrote:Du har nesten tenkt riktig. Når du legger [tex]t \vec{AP}[/tex] til [tex]\vec{OA}[/tex], er det egentlig [tex]\vec{AS}[/tex] du finner da? I den andre ligningen må du bruke en annen parameter enn [tex]t[/tex]. Hvis du bruker [tex]t[/tex] så sier du jo egentlig i at S ligger like langt unna A som B, og det vet vi jo ikke om stemmer.
Finner vel da OS, som blir kordinatene til punket? går det ikke an å gjøre det sånn og?
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Joda, helt flott det! Hvis vi fikser opp de to tingene da så får vi altså ligningene

[tex]\vec{OS} = \vec{OA} + t\vec{AP}[/tex]
[tex]\vec{OS} = \vec{OA} + \vec{AB} + s\vec{BQ}[/tex].

Har du noen idé om hvordan du kan bestemme koordinatene til S?

EDIT: Mente [tex]\vec{BQ}[/tex]!
morti
Dirichlet
Dirichlet

Vektormannen wrote:Joda, helt flott det! Hvis vi fikser opp de to tingene da så får vi altså ligningene

[tex]\vec{OS} = \vec{OA} + t\vec{AP}[/tex]
[tex]\vec{OS} = \vec{OA} + \vec{AB} + s\vec{BP}[/tex].

Har du noen idé om hvordan du kan bestemme koordinatene til S?
Ja finner to parametere med f.eks t og k og setter x,y,z lik hverandre, finner k og t, setter inn t i t*AP og så sette det lik AS og setter x, y, z lik hverandre, og finner da kordiantene. Men sitter litt fast,

AP blir vel AB + 1/2 BC
Blir da BQ = -AB + 1/2 AC ?? må jeg ha med OA og OB da hvis jeg gjør det i starten?

lurer mest på om hvordan egentlig BQ blir, eller skal jeg blåse i BQ og Heller bruke BP, ser du brukte det.
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Sorry, jeg mente [tex]\vec{BQ}[/tex] i sted, har rettet det opp nå. Det stemmer også at [tex]\vec{AP} = \vec{AB} + \frac{1}{2}\vec{BC}[/tex] og at [tex]\vec{BQ} = -\vec{AB} + \frac{1}{2}\vec{AC}[/tex]. Da går resten greit?
morti
Dirichlet
Dirichlet

Vektormannen wrote:Sorry, jeg mente [tex]\vec{BQ}[/tex] i sted, har rettet det opp nå. Det stemmer også at [tex]\vec{AP} = \vec{AB} + \frac{1}{2}\vec{BC}[/tex] og at [tex]\vec{BQ} = -\vec{AB} + \frac{1}{2}\vec{AC}[/tex]. Da går resten greit?
Fikk den til nå!

Sjekke både med at k var 0,667 og t var 2/3. nå brukte jeg uten OS, hvis jeg bruker OS får jeg svaret direkte da ?

Tusen takk for hjelpen BTW, veldig hjelpsomt :D

og trenger jeg ikke ha med OA og OB når jeg finner AP og BQ, selv om jeg bruker det på starten:

AS = OA + t*AP
AS= OA + AB + t*BQ
yo
Vektormannen
Euler
Euler

Bra :). Ja, da vil du få [tex]\vec{OS}[/tex] ut direkte når du setter inn parameteren. Men det er jo like lett å finne S etterpå.

EDIT: Ser du korrigerte innlegget etter jeg postet. Du kan ikke skrive [tex]\vec{AS} = \vec{OA} + t \vec{AP}[/tex]. Det er ikke riktig, for høyresiden der er jo uttrykket for [tex]\vec{OS}[/tex]! Det var det jeg prøvde å korrigere i sted. Hvis du skal ha [tex]\vec{AS}[/tex] på venstre side så må du droppe [tex]\vec{OA}[/tex] slik du foreslår.
Post Reply