Oppgave 11.19
I en seriekrets har vi en lampe som lyser normalt når spenningen er 6.0 V og strømmen er 0,50 A, og videre en motor, en motstand med resistansen 12 ohm og et batteri med polspenningen 24 V. Lampen lyser normalt.
a) Lag kretstegning DONE
b) Hva er spenningen over hver av komponentene?
SVAR
Har altså tegnet en kretstegning, men står helt fast på oppgave b. Lampen er grei. Der står svaret i oppgaven (6,0 V). Siden der er en seriekobling så er det vel sånn at alle komponentene har lik strøm.
Setter stor pris på hjelp=D
elektrisitet fysikk 1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er korrekt at alle komponentene har lik strøm.
Bruk Ohms lov til å finne spenningsfallet over resistansen.
Da er spenningen over motoren den siste ukjente. Her kan du bruke en av Kirchhoffs lover. Ser du hvilken?
Er dette nok til at du kommer i gang?
Bruk Ohms lov til å finne spenningsfallet over resistansen.
Da er spenningen over motoren den siste ukjente. Her kan du bruke en av Kirchhoffs lover. Ser du hvilken?
Er dette nok til at du kommer i gang?
Takk! Det var nok til at jeg fikk løst oppgaven =D
Står litt fast på en annen oppgave om samme tema som jeg håper du kan hjelpe meg med=)...
Vi har et et apparat med resistansen 20 Ohm. Hvor stor resistans må vi ha på motstanden som skal kobles i paralell med dette apparatet for at resultantresistansen skal bli 15 ohm?
1:Rp= 1:R1+1:R2
Står litt fast på en annen oppgave om samme tema som jeg håper du kan hjelpe meg med=)...
Vi har et et apparat med resistansen 20 Ohm. Hvor stor resistans må vi ha på motstanden som skal kobles i paralell med dette apparatet for at resultantresistansen skal bli 15 ohm?
1:Rp= 1:R1+1:R2
<3-lig hilsen Katrine
-
- Euler
Her vet du hva sluttresistansen [tex]R_p[/tex] skal bli, og du vet hva [tex]R_1[/tex] er. Sammenhengen mellom resistansene er som du sier [tex]\frac{1}{R_p} = \frac{1}{R_1} + \frac{1}{R_2}[/tex]. Kan du løse denne ligningen med hensyn på [tex]R_2[/tex]?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Det er riktig formel. Husk at du vet verdien til [tex]R_p[/tex], og du vet verdien til [tex]R_1[/tex]. Da må du løse for [tex]R_2.[/tex]
[tex]\frac 1 R_p = \frac 1 R_1 + \frac 1 R_2[/tex]
Flytter over:
[tex]\frac 1 R_p - \frac 1 R_1 = \frac 1 R_2[/tex]
Ganger med [tex]R_2[/tex]:
[tex]R_2 \left( \frac 1 R_p - \frac 1 R_1 \right) = 1[/tex]
Deler:
[tex]R_2 = \frac 1 {\left( \frac 1 R_p - \frac 1 R_1 \right)}[/tex]
Så er det mulig å gjøre høyresiden penere.
Flytter over:
[tex]\frac 1 R_p - \frac 1 R_1 = \frac 1 R_2[/tex]
Ganger med [tex]R_2[/tex]:
[tex]R_2 \left( \frac 1 R_p - \frac 1 R_1 \right) = 1[/tex]
Deler:
[tex]R_2 = \frac 1 {\left( \frac 1 R_p - \frac 1 R_1 \right)}[/tex]
Så er det mulig å gjøre høyresiden penere.
Den første måten du regner på er riktig, hvis du bruker at [tex]\frac 1 {15} = 0.066666666\ldots \not = 0.06[/tex]. 

1/0,06666-0,05= 1/0,016666 = 60.