Ta en titt på "nye" matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Liker du de nye sidene?

Ja, nå blir matematikk.net enda bedre.
24
83%
Nei, jeg liker sidene slik som de er.
5
17%
 
Stemmer totalt: 29
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Den siste boten nå posta 15 ganger før den sa seg ferdig. Det ville vært mye lettere å bruke nevnte verktøy, enn å slette 15 innlegg én etter én. Det kan komme bots som poster enda raskere og lengre.
Da skal alle moderatorene ha rettigheter til å utestenge brukere (forhåpentligvis kun spammere) når dere ser dem. Ser ikke noen funksjon for å slette meldinger samtidig, og har ikke lyst til å programmere det selv - vi får se om problemet vedvarer. Har endre Captcha og det kan slå begge veier (mer eller mindre spam). Håper det roer seg, men gjør meg oppmerksom på det hvis ikke situasjonen blir bedre...

Uansett - takk til moderatorene for spammen dere har spart oss for - jeg trodde ikke problemet var så stort fram til jeg så i loggen :-)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan vi en gang for alle få fjerna sensuren av ordet video? Se! Det blir jo sensurert til --. WHY?!
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Kan vi en gang for alle få fjerna sensuren av ordet video? Se! Det blir jo sensurert til --. WHY?!
Jøss. Det var bra sært. Har rettet opp slik at bare åpenbare banneord er sensurerte nå.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

JanEgil skrev:
Aleks855 skrev:Kan vi en gang for alle få fjerna sensuren av ordet video? Se! Det blir jo sensurert til --. WHY?!
Jøss. Det var bra sært. Har rettet opp slik at bare åpenbare banneord er sensurerte nå.
Nydelig! Som videoskaper har ordets sensurering plaga vettet av meg i over et år nå :D
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Angående wikien og løsningsforslagene til alle eksamensoppgavene rendres ingenting av matematikken skrevet inni math-tager riktig hos meg. Er det meningen at man må bytte ut alle slike med dollartegn nå? I så fall er det en relativt omfattende og ganske kjedelig jobb.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev:Angående wikien og løsningsforslagene til alle eksamensoppgavene rendres ingenting av matematikken skrevet inni math-tager riktig hos meg. Er det meningen at man må bytte ut alle slike med dollartegn nå? I så fall er det en relativt omfattende og ganske kjedelig jobb.
Det finnes funksjoner i wikien som gjør det enkelt, men det skal ikke være nødvendig. Hva er galt med hvordan matten rendres? Er problemet bare det som tolkes som wikitext?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Er det ikke mulig å kopiere hele kildeteksten inn i Word og så bruke Find And Replace-funksjonen "<\math>" "$", og så kopiere kildeteksten tilbake, eller noe lignende?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Emomilol skrev:Er det ikke mulig å kopiere hele kildeteksten inn i Word og så bruke Find And Replace-funksjonen "<\math>" "$", og så kopiere kildeteksten tilbake, eller noe lignende?
Joda. Det er mulig. Men det finnes plugins til mediawiki som gjør det automatisk for hele nettstedet på et blunk.

MEN jeg skjønner ikke hvorfor vi skulle ha lyst til å gjøre det. Jeg trodde <math> fungerte godt på wikien....
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

JanEgil skrev:
Emomilol skrev:Er det ikke mulig å kopiere hele kildeteksten inn i Word og så bruke Find And Replace-funksjonen "<\math>" "$", og så kopiere kildeteksten tilbake, eller noe lignende?
Joda. Det er mulig. Men det finnes plugins til mediawiki som gjør det automatisk for hele nettstedet på et blunk.

MEN jeg skjønner ikke hvorfor vi skulle ha lyst til å gjøre det. Jeg trodde <math> fungerte godt på wikien....
Problemet er at det er endel som ikke funker, mens det meste funker. Se f.eks. på oppgave 1e) , 2c) og oppgave 6 her: http://matematikk.net/side/R2_2010_v%C3 ... C3%98SNING

EDit: Problemet er kanskje ikke så stort som jeg først fryktet, så det er egentlig bare å glemme hele problematikken.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev: Problemet er at det er endel som ikke funker, mens det meste funker. Se f.eks. på oppgave 1e) , 2c) og oppgave 6 her: http://matematikk.net/side/R2_2010_v%C3 ... C3%98SNING

EDit: Problemet er kanskje ikke så stort som jeg først fryktet, så det er egentlig bare å glemme hele problematikken.
Problemet var at mediawiki tolker visse tegn som wikikoder og oversetter det til html og da blir mathjax som rendrer matten ikke fornøyd. Tror jeg har fikset problemet nå. Dersom man skriver math-tager rundt f''(x) så fungerer det, mens dollartegn vil tolke dobbeltfnuttene som italics ennå...
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Nå også med antall uleste emner i menyen. Har snekret det selv, og det er muligens litt hackete, så dere får si ifra hvis det dukker opp noen bugs. Fikk ikke til å lage en "marker alle som lest"-knapp, men den finnes jo på forsiden...

Tallet skal oppdatere seg selv hvert 3. minutt...
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg er en av de få som ikke liker det nye layoutet. Nå tar det lang tid å loade latexen (hvofor skjedde ikke dette før?), og det føles unaturlig med personlig informasjon og avatar til høyre for posten (det er første gang jeg har sett det på et forum faktisk). Jeg synes også det er vanskeligere å finne fram til ting enn før, men det er kanskje bare en tilvenningssak...?

EDIT: Nå leste jeg ikke gjennom emnet, og det er kanskje nevnt, menmen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

har lagt merke til at noen innlegg, sogar hele tråder jeg har bidratt i har "forsvunnet".
har fått oppklart at hverken trådstarter eller andre har sletta. lurer egentlig på hva som skjer? dette skjedde ikke på "gamle matematikk.net".
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Janhaa skrev:har lagt merke til at noen innlegg, sogar hele tråder jeg har bidratt i har "forsvunnet".
har fått oppklart at hverken trådstarter eller andre har sletta. lurer egentlig på hva som skjer? dette skjedde ikke på "gamle matematikk.net".
Hvis det skjer noe mystisk på forumet, så kan de med rettigheter ta en titt i moderatorloggen. Der kan moderatorene se at det er blitt slettet to kjemitråder. Hvis noen føler at de hadde lagt masse arbeid i gode innlegg som da ble slettet, så får jeg vel bare si unnskyld for det. Unnskyld. Har opprettet et forum for fysikk og kjemi, og det vil være naturlig å flytte tråder fra de andre forumene dit istedenfor å slette dem i framtiden.

Forresten: jeg slet med kreativiteten når det gjaldt undertittelen på det nye forumet. Landet på "Naturens store bok er skrevet med matematiske symboler. Her kan du stille spørsmål relatert til fysikk og kjemi på alle nivåer" men jeg er åpen for forbedringer, gjerne noe som får fram at vi helst ønsker spm med litt matte i seg.

For å holde forsiden til matematikk.net så matematisk som mulig, så vil jeg sortere ut meldingene fra det nye forumet fra lenkene på forsiden. Tror jeg.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Anbefaler heller noe mer kjedelig og rett frem. I hvertfall på tittelen

Fysikk og Kjemi: Anvendt matematikk på alle nivå.

Stemmer jeg for =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar