Oppgave a) Hvor mye kommer Maria til å ha på kontoen rett etter innskuddet i 2025? Da fant jeg ut at hun har 327 351
Oppgave b) Fra og med 2026 skal maria øke det årlige innskuddet med 20% for hvert år. I begynnelsen av 2026 setter hun altså inn 24 000 kr, og så videre. Når har Maria spart til sin første million om hun følger planen? (Jeg skjønner ikke helt hvilken formel jeg skal bruke, det blir jo på en måte 2 kvotienter)
Oppgave 2: En kule har sentrum i punktet S=(-2,0,1) Punktet P=(-2,-1,3) ligger på kuleflaten, men det gjør ikke punktet Q=(4,4,4)
Oppgave a) Et plan R står vinkelrett på linje m og tangerer kuleflaten. Hva kan likningen for R være? Linje M= X=4+6t Y=4+4t Z=4+3t
Oppgave 3: Oppgave a) F(x)= 4sqrt(2)*e^(-0.5x) sin((pi*x)+(pi/4)) Finn ved regning koordinatene til topp og bunnpunktene på grafen til f for x[0,4] Her skal jeg vel bruke produktregelen og derivere, men klarer ikke å faktorisere det riktig tror jeg.
Oppgave b) Grafen g(x)= m*e^(nx) går gjennom samtlige toppunkter til grafen til f(x) Bestem verdien av m og n. Her er vel m og n konstanter. Jeg tipper vel at man skal derivere g(x) og sette g'(x)=0 Blir det da m*n*e^(nx) ??
Oppgave 4: Cesiumisotopen var et avfallsprodukt som spredte seg over Europa etter Tsjernobylulykken i 1986. Målinger på norsk villreinkjøtt i 1987 avslørte nivåer av radioaktivt cesium på omtrent 13 000 Bq/kg. Henry felte i 1987 en norsk villrein og har ennå kjøttet i fryseren. Radioaktiviteten A etter t år i dette reinsdyrkjøttet er gitt ved diffrensiallikningen A'=-0,023A
Oppgave a) Hvor stor er radioaktiviteten i Henrys reinsdyrkjøtt nå, i følge denne modellen? Aner ikke hvordan man skal gjøre denne. Har det ikke noe med vekstfart å gjøre?
Oppgave b) Mattilsynet oppgir en grenseverdi på 3000 Bq/kg for radioaktivt cesium. Når kan henry tidligst spise reinsdyrkjøttet sitt hvis han skal ta hensyn til grenseverdien som Mattilsynet har satt? Litt lost på denne også

På forhånd takk for hjelpen!