Omvendt proporsjonale størrelser! (x og y)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
beautiful0o
Cantor
Cantor

Hei.

Jeg har en oppgave som går slik:

"Martin skal organisere busstur på vintersportsdagen. Bussen koster 7500 kr, og har 50 plasser"
a) Hva blir prisen dersom det blir 30 deltakere?
b) Forklar at pris per deltaker og antall deltakere er omvendt proporsjonale størrelser.
c) Hvor mange deltakere må det minst være for at prisen per deltaker skal bli lavere enn 180 kr?
d) Noen elver sier de vil delta dersom prisen per deltaker blir 140 kr. Er det mulig å få til dette?. Gi grunn for svaret."

Mitt forslag på a) er:

7500 kr : 30 plasser = 250 kroner.
Prisen per deltaker vil være 250 kroner hvis det er 30 deltakere.

Mitt forslag på c) er:
7500 kroner : 180 kroner = ca. 42 plasser.
Det må være minst 42 deltakere for at prisen per deltaker skal bli lavere enn 180 kr.

Mitt forslag på d) er:
7500 kr: 140 kr = ca. 54 deltakere.
Det er ikke mulig å få til dette siden at det er maks 50 plasser på bussen.

Hvordan blir b) ?

Håper noen kommer med innvendinger, eller gir meg tips og råd! :)
Oddis88
Jacobi
Jacobi

To størrelser, x og y, er omvendt proporsjonale hvis produktet av dem alltid er det samme.
Du kan sette opp verdier for x og verdier for y i en tabell. Ser du en sammenheng?

ps. unødvendig å starte en ny tråd om denne deloppgaven når du i en annen tråd har skrevet om samme hovedoppgave.
Post Reply