Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg tenker jo at det er 3 vektorer av de som er lineært uavhengige (som det kommer frem ved regning av oppgave 5), men om jeg da setter disse sammen til en matrise A som det blir bedt om, er jo ikke denne en nxn-matrise, og det blir jo helt feil i forhold til resten av oppgaven.
Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette - jeg har trodde egentlig det bare var kvadratiske matriser som hadde inverser (selv om jeg også er med på at nxm * mxn også kan oppdrive identitetsmatrisa nxn).
Jeg vet jo hvordan man finner inverser av nxn-matriser. Man foretar de samme radoperasjonene på identitetsmatrisa som man bruker på den aktuelle matrisa for å få den over til identitetsmatrisa. Men her aner jeg jo ikke...
Takk for hjelpen dere, dette var jo veldig lett egentlig.
Først så radreduserte jeg jo matrisen i oppgave 5, så plukket jeg ut vektorene i den matrisen hvor søylene hadde pivotelementer (altså slik at jeg fikk en 4x3-matrise), for så og kalle denne A. Så kjørte jeg B=eye(3)/A, og fikk den etterspurte matrisen. Deretter fant jeg jeg den transponerte til denne ved å kjøre B', og så satte jeg sammen en matrise X = [A B'], for så og radredusere denne med rref(X). Da vil jo de 4 første søylene i denne spenne ut R^4.