Tolkning av oppgavetekst

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
dudedude
Cauchy
Cauchy

Hei! Jeg sliter litt med å forstå når man skal vise utregning i oppgaver. Spesielt på del 2 av eksamensett er dette vanskelig å skjønne.

Hva er forskjellen på oppgavene: "Bestem nullpunktene" og "Finn nullpunktene"? Skal jeg vise utregning i det sistnevnte eksempelet? Der man skal "bestemme" nullpunktene er det vel bare å bruke digitale hjelpemidler, for så å skrive hvordan man gikk frem i besvarelsen?
Når det står "Finn nullpunktene ved regning" er det ikke noe tvil, men de andre synes jeg av og til det er vanskelig å tolke. Hva er riktig?
Aleks855
Rasch
Rasch

Er du i tvil, så er du ikke i tvil. Forklar hvordan du gjør det.

Det er bedre å forklare 100 ganger for mye, enn 1 gang for lite.
Image
dudedude
Cauchy
Cauchy

Aleks855 wrote:Er du i tvil, så er du ikke i tvil. Forklar hvordan du gjør det.

Det er bedre å forklare 100 ganger for mye, enn 1 gang for lite.
Så jeg trenger bare forklare hvordan jeg går frem med digitale hjelpemidler? Eller skal jeg løse f(x)=0 skriftlig får å finne nullpunktene?
Aleks855
Rasch
Rasch

Why not both? Hvis det står "bestem" så tolker jeg det som utregningsoppgave, men du scorer litt bonus hvis du viser at du både kan regne det for hånd OG bruke digitale hjelpemidler.
Image
ettam
Guru
Guru

Se her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... 012_BM.pdf

Rull deg ned til "1.4 Språket i eksamensoppgavene", les dette. Håper det hjelper!
dudedude
Cauchy
Cauchy

ettam wrote:Se her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... 012_BM.pdf

Rull deg ned til "1.4 Språket i eksamensoppgavene", les dette. Håper det hjelper!
Takk! Det var veldig oppklarende:)
Post Reply