Poler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
borthne
Fibonacci
Fibonacci

Heisann!

Har sittet en stund og rotet rundt, men ser ikke ut som jeg kommer noen vei. Skal finne og klassifisere polene til funksjonen
[tex]f(z)= \frac{1}{\sin z - \sin a}[/tex]

hvor [tex]a \in \mathbb{C}[/tex]. Jeg står rett og slett helt fast, haha.. Har prøvd å trekke ut [tex]\frac{1}{\sin z}[/tex] og finne Laurent serien innenfor [tex]\begin{vmatrix}\frac{\sin a}{\sin z}\end{vmatrix} < 1[/tex] men faller alltid tilbake til problemet med å finne ut hvor polene faktisk ligger.

Edit: heter kanskje Laurent rekke på norsk :) Også innser jeg jo at det er litt dumt å ekspandere tilfeldig når jeg ikke vet hvor polene ligger til å begynne med.
Enrahim
Noether
Noether

Observer at polene oppstår når nevneren i brøken blir 0. Ut fra dette burde du være i stand til å finne verdien til polene. For å klassifisere dem, så prøv å gang med z-<pol>, og se om dette gir en fornuftig verdi (bruk l'hopitals regel). Pass på om det kan finnes spesialtilfeller ;)
borthne
Fibonacci
Fibonacci

Jeg er klar over at polene oppstår når neveren i brøken blir null. Det som ikke er helt åpenbart er hvordan man løser likningen [tex]\sin z = \sin a[/tex] for [tex]a \in \mathbb{C}[/tex]. Poenget er at [tex]\sin z = \sinh iz = \frac{1}{2i}(e^{iz} - e^{-iz})[/tex] og å putte dette tilbake i ligningen gir [tex]\sinh iz = \sinh ia[/tex] eller [tex]e^{iz} - e^{-iz} = e^{ia} - e^{-ia}[/tex] for både [tex]z,a \in \mathbb{C}[/tex]. Nå er jo åpenbart [tex]z=a[/tex] en løsning, men det må da finnes fler, fordi [tex]\sin z[/tex] er jo definitivt ikke en injektiv funksjon (la z og a være reelle så har du jo uendelig mange løsninger). Problemet ligger i at jeg ikke kan direkte anvende periodisiteten til sinus funksjonen siden både a og z er komplekse. Så hvordan finner jeg alle z slik at [tex]\sin z = \sin a[/tex]?

Edit: Takk for svar forresten! :)
Enrahim
Noether
Noether

Også i polar koordinater gjelder at om du legger til k*2pi (reell) til z får du samme resultat. At dette stemmer kan du se av at begge e-eksponentene øker med 2k*pi*i , og dermed bare går et omløp (så du får samme tall). Det andre settet finner du i det komplekse tilfellet ved å ta pi-a konjungert som basis (om jeg ikke har gjort en tabbe i utledningen min). Jeg greier ikke selv å skulle se at det skulle kunne være noen andre løsninger, men må innrømme at jeg i farten ikke er helt sikker på om dette er absolutt alle løsningene.
borthne
Fibonacci
Fibonacci

Takk! :D Ser ut som det funker!
Post Reply