Det nærmer seg eksamen og jeg er litt usikker på dette med bruk av digitale hjelpemiddel i Del 2.
Det var nevnt i en annen tråd at jeg kunne ha en fordel med å bruke for eksempel Mathematica til for eksempel løsning av integraler, men hva er fordelen her over min TI-83? Til nå, ser det ut som om TI-83 gjør jobben fint, men det er kanskje enklere i Mathematica og gir mellomregninger om jeg trenger å vise det?
Jeg var faktisk litt overrasket i en av eksamensoppgavene over at jeg bare kunne løse oppgaven med å regne ut integralet digitalt. Er det slik at så lenge det ikke er spesifisert, så kan jeg ordne integralet (her på en oppgave om volum) og så rett og slett bare taste det inn på kalkulatoren? Ser at på løsningsforslaget til denne spesifikke oppgaven på matematikk.net blir den løst manuelt, mens løsningsforslaget i eksamensheftet mitt gjorde det digitalt. Sparer jo litt tid på det. Brukte også derivasjon og utregning for å finne toppunkt, mens eksamensheftet sitt løsningsforslag gjorde det digitalt.
Jeg har Geogebra og har blitt litt flinkere der, men for eksempel å finne toppunkt og bunnpunkt synes jeg er like enkelt på min TI-83.
Når oppgaveteksten sier, "Tegn grafen", så er jeg vel nødt til å faktisk tegne grafen?
Om jeg blir bedt om å finne et toppunkt/bunnpunkt eller noe annet som KAN løses grafisk og det ikke er spesifisert at det skal gjøres med regning, står jeg fritt til å gjøre dette med TI-83/Geogebra og skrive i teksten, "Jeg brukte TI-83 til å finne toppunktet til f og det er (X,Y)."
Ellers noen tips?