Ekstremalverdier for flervariabler funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Har fått dette i oppgave:

Anta at $f : R^m \rightarrow R$ er en positiv funksjon slik at $\lim_{|\textbf{x}| \rightarrow \infty} f(\textbf{x}) = 0$. Vis at f har et maksimumspunkt.

Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis f hadde vært en kontinuerlig funksjon ser jeg at dette må stemme (selv om jeg ikke helt vet om jeg hadde klart å formulere det matematisk), men ta f.eks. funksjonen $f(x) = |\frac{1}{x}|$. Dette er jo en positiv funksjon hvor verdien går mot null ved uendelig og minus uendelig som grenseverdier. Men funksjonen har jo ikke maksimumspunkt(er), da $\lim_{x \rightarrow 0} f(x) = \infty$.

Så dette skjønner jeg ikke helt...
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Determined skrev:Har fått dette i oppgave:

Anta at $f : R^m \rightarrow R$ er en positiv funksjon slik at $\lim_{|\textbf{x}| \rightarrow \infty} f(\textbf{x}) = 0$. Vis at f har et maksimumspunkt.

Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis f hadde vært en kontinuerlig funksjon ser jeg at dette må stemme (selv om jeg ikke helt vet om jeg hadde klart å formulere det matematisk), men ta f.eks. funksjonen $f(x) = |\frac{1}{x}|$. Dette er jo en positiv funksjon hvor verdien går mot null ved uendelig og minus uendelig som grenseverdier. Men funksjonen har jo ikke maksimumspunkt(er), da $\lim_{x \rightarrow 0} f(x) = \infty$.

Så dette skjønner jeg ikke helt...
Problemet med eksempelet ditt er at $f(x) = |\frac{1}{x}|$ ikke er definert i 0. Kriteriet er at f(x) skal være definert på hele R^m.. (men dette kan fikses ved å definere f(0)=1 f.eks.)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Men det er vel riktig som du sier. f må være kontinuerlig for at den skal ha maksimum, ja.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

La M være et positivt tall som ikke er et maksimum til f. Fra grenseverdien må det eksistere en R>0 slik at f(x)<M for alle x der|x|>R.

La $U=\{x\in\mathbb{R}^m : |x|\leq R \}$, og se på f(U) i lys av Heine Borels teorem.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

plutarco skrev:Men det er vel riktig som du sier. f må være kontinuerlig for at den skal ha maksimum, ja.
Ja, for meg virker det jo som om det oppgaven sier jeg skal vise ikke er sant?

Kan man definere $f(0) = \infty$, slik at funksjonen er kontinuerlig, eller er ikke dette logisk?
plutarco skrev:La M være et positivt tall som ikke er et maksimum til f. Fra grenseverdien må det eksistere en R>0 slik at f(x)<M for alle x der|x|>R.

La $U=\{x\in\mathbb{R}^m : |x|\leq R \}$, og se på f(U) i lys av Heine Borels teorem.
Har ikke lært om Heine Borels teorem, så er sikkert meningen at jeg skal vise det med det jeg allerede har lært, altså uten å bruke dette teoremet... :P
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Determined skrev:
Kan man definere $f(0) = \infty$, slik at funksjonen er kontinuerlig, eller er ikke dette logisk?

Nei. Alle funksjonsverdiene til f må være endelige reelle tall.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

plutarco skrev:Nei. Alle funksjonsverdiene til f må være endelige reelle tall.
Ja er vel logisk det. Takk.

Men ang. denne oppgaven. Selv om man antar at f er kontinuerlig på $(-\infty,\infty)$, så behøver vel ikke f ha et maksimum? Ta f.eks. funksjonen $f(x)=0$. Eller er ikke denne funksjonen regnet som "positiv"?

Om $f(\textbf{x}) > 0$ for alle $\textbf{x}$ kan man plukke ut et lite omegn om $sup\{f(\textbf{x})\}$, slik at dette danner en lukket, begrenset mengde. Om funksjonen også er kontinuerlig har den ifølge ekstremalverdisetningen et maksimumspunkt, fordi om vi plukker ut en verdi $\textbf{c}$ slik at $f(\textbf{c}) = sup\{f(\textbf{x})\}$, så er $f(\textbf{c}) \geq f(\textbf{x})$ for alle $\textbf{x}$ på det gitte omegnet.

Er dette bra nok tror dere? :P

EDIT:

Nei ser at dette blir feil, det pleier jo å være meningen å bruke alle betingelsene i oppgaveteksten.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Hum.

Man kan plukke ut et lite omegn om $\sup\{ f(\textbf{x}) \}$ fordi denne verdien ligger på et sted $x$ er definert, i og med at $\lim_{|\textbf{x}| \rightarrow \infty} f(\textbf{x})= 0$!

:D
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Du kan egentlig bare bruke http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_value_theorem på mengden U, slik jeg definerte U i mitt første svar: $U=\{x\in\mathbb{R}^m : |x|\leq R \}$.
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Hm. Om jeg forstår dette korrekt nå, så fører grenseverdien(e) til at det må finnes en R>0 slik at f(x)<M for alle x der |x|>R. Dette fører så til at f er kontinuerlig på R, og på et lukket og begrenset intervall av R så har f maksiumsverdier ifølge ekstremalverdisetningen.

Fordi man kan velge intervallet [-R,R].
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Determined skrev:Hm. Om jeg forstår dette korrekt nå, så fører grenseverdien(e) til at det må finnes en R>0 slik at f(x)<M for alle x der |x|>R. Dette fører så til at f er kontinuerlig på R, og på et lukket og begrenset intervall av R så har f maksiumsverdier ifølge ekstremalverdisetningen.

Fordi man kan velge intervallet [-R,R].
- For at utsagnet du skal vise skal være korrekt må f forutsettes å være kontinuerlig.

- Siden f er kontinuerlig må f(U) være et lukket og begrenset intervall.

- Herfra går det an å bruke ekstremverditeoremet på følgende måte: La $i(x):f(U)\to \mathbb{R}$ være identitetsfunksjonen på f(U). Da er i(x) en kontinuerlig funksjon på et lukket og begrenset intervall. Fra ekstremverditeoremet vil i(x) ha et maksimum, altså vil f(U) ha et maksimum.

Teoremene som er brukt er:

http://www.proofwiki.org/wiki/Continuou ... _Connected

http://www.proofwiki.org/wiki/Continuou ... is_Compact

http://www.proofwiki.org/wiki/Closed_Bo ... is_Compact
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Skjønner... takk for hjelpen! :)
Flabbrø
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 22/04-2013 19:00

Det er en feil i boka. Det skal stå "positiv, kontinuerlig".
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Jeg sliter faktisk fortsatt litt med dette. :P

Er det følgende riktig?

Siden $\lim_{|x| \rightarrow \infty}f(x) \rightarrow 0$, finnes det til enhver $\epsilon$ en $N \in R$ slik at $f(x) < \epsilon$ for alle $x \geq N$. (Ifølge definisjonen av grenseverdier når variabelen går mor uendelig eller minus uendelig.) Dermed kan vi plukke ut en konstant $A$ slik at $A \leq |x|$, som gjør at vi får en kontinuerlig funksjon $f$ definert på et lukket, begrenset intervall. Denne funksjonen har da både maksimums og minimums-punkter, ifølge ekstremalverdisetningen. Dermed er det vist at $f$ har et maksimumspunkt. (Den vil jo i praksis også ha minimumspunkt(er) på dette intervallet vi velger oss, avhengig av hvordan vi velger $A$.

(Nå argumenterte jeg for én variabel, men det blir helt tilsvarende logikk med flere.)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Determined skrev:
Er det følgende riktig?

Siden $\lim_{|x| \rightarrow \infty}f(x) \rightarrow 0$, finnes det til enhver $\epsilon$ en $N \in R$ slik at $f(x) < \epsilon$ for alle $x \geq N$. (Ifølge definisjonen av grenseverdier når variabelen går mor uendelig eller minus uendelig.) Dermed kan vi plukke ut en konstant $A$ slik at $A \leq |x|$, som gjør at vi får en kontinuerlig funksjon $f$ definert på et lukket, begrenset intervall. Denne funksjonen har da både maksimums og minimums-punkter, ifølge ekstremalverdisetningen. Dermed er det vist at $f$ har et maksimumspunkt. (Den vil jo i praksis også ha minimumspunkt(er) på dette intervallet vi velger oss, avhengig av hvordan vi velger $A$.

(Nå argumenterte jeg for én variabel, men det blir helt tilsvarende logikk med flere.)
Ja, det virker som du har skjønt poenget nå ja. Det viktige man bør vite er at kontinuerlige funksjoner på lukkede og begrensede (altså kompakte mengder siden det er snakk om delmengder av euklidske rom) mengder har maksimum og minimum. Dette gjelder ikke dersom vi dropper enten kontinuiteten, begrensetheten eller lukketheten! Det er viktig å kjenne til moteksempler i disse tilfellene!

Det kan være lurt å tenke over de følgende oppgavene:

1. Finn en kontinuerlig funksjon definert på det åpent intervallet $(0,1)$ som hverken har maksimum eller minimum.

2. Finn en funksjon (ikke nødvendigvis kontinuerlig) på det lukkede og begrensede intervallet $[0,1]$, som hverken har maksimum eller minimum.

3. Finn en kontinuerlig funksjon på det lukkede (men ikke begrensede) intervallet $[0, \infty)$ som hverken har minimum eller maksimum.
Svar