Muntlig matte tentamen i morgen!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
markusmarkus
Fibonacci
Fibonacci

Trenger hjelp!

har teamaet Min første bolig og trenger virkelig tips om hvordan jeg skal få inn mest mulig matte i oppgaven.

ideer for utleie osv?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

markusmarkus wrote:Trenger hjelp!

har teamaet Min første bolig og trenger virkelig tips om hvordan jeg skal få inn mest mulig matte i oppgaven.

ideer for utleie osv?
Tja, lån er jo et relevant tema... http://matematikk.net/side/L%C3%A5n

Ellers kan du kanskje ta en tur på finn.no og finne noen forskjellige boliger, regne ut kvadratmeterpris og sammenligne forskjellige steder i Oslo.
markusmarkus
Fibonacci
Fibonacci

greit
Zahand
Cayley
Cayley

De lette tingene: Areal, Volum, Overflate (Kjøpe maling). Så kan du ha lån og sparing (som er litt vanskeligere). Du kan jo si at du skal se om veggen og golvet danner 90 grader ved å bruke pythagoras. Se om du kan finne en måte å løse en funkjom med to ukjente. Poenget er å vise at du kan matte, ikke bry deg om det ikke nødvendigvis kan bli koblet sammen med emnet ditt.

Da jeg hadde muntlig eksamen i matte i 10 klasse, "blåste jeg karakterskalaen", det var nok fordi jeg tok med ting som ikke er pensum. (Jeg brukte tangens, sinus, cosinus og volum av komplekse bygninger og slikt) Se om du kan finne måte og bruke dette på. Sinus, cosinus og tanges er ikke vanskelig å lære seg og sensor vil bli veldig imponert.
Martinkind
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har det samme. Jeg har om å male veggene med 2 typer maling, en gul og en rød :P . Kall X for gul og rød for Y

8x + 5y = 1100
3x + 6y = 825

6(8x+5y=1100)
5(3x+6y=625)
Så regner du ut resten...

Der har du ligninger med to ukjente. Også har han innflyttningsfest, hvor han må regne ut hvor mye kake han kan ha på servietten, eller du kan også bruke Yatzy kan dekke sannsynlighet.Eller du kan ta med hvor mye penger han må låne og betale hvis han nettopp har kjøpt leiligeheten for eksempel. Håper jeg ga deg noen fine tips :)
honey
Fibonacci
Fibonacci

i would like to appreciate you for sharing such a great info with us
Post Reply