Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg har kommet borti et stykke her med en parantes som jeg ikke greier å løse opp for hånd uten at det blir fundamentalt galt - her er stykket:
Jeg prøvde meg slik i første omgang, men dette blir helt galt selvsagt:
Det er noe jeg glemmer å ta høyde for når jeg oppløser parantesen - jeg er sikker på at det er latterlig enkelt for dere som kan dette, jeg er kun en stakkar som prøver å få generell studiekompetanse til å kunne studere alt annet enn realfag egentlig. Jeg setter utrolig pris på om noen kunne påpeke det jeg gjør galt her - for jeg står helt fast på denne her.
Jeg har kommet borti et stykke her med en parantes som jeg ikke greier å løse opp for hånd uten at det blir fundamentalt galt - her er stykket:
Jeg prøvde meg slik i første omgang, men dette blir helt galt selvsagt:
Det er noe jeg glemmer å ta høyde for når jeg oppløser parantesen - jeg er sikker på at det er latterlig enkelt for dere som kan dette, jeg er kun en stakkar som prøver å få generell studiekompetanse til å kunne studere alt annet enn realfag egentlig. Jeg setter utrolig pris på om noen kunne påpeke det jeg gjør galt her - for jeg står helt fast på denne her.
Takk på forhånd uansett:)
Mvh,
Kenneth
Du antar at som er feil. En eksponent fordeles slik kun over et produkt. Altså er det sant at
Dessverre finnes det ikke noen pen måte å skrive det på, annet enn å plotte det inn på en kalkulator.
Det du imidlertid KAN gjøre er å se at begge leddene i parentesen inneholder faktoren
KSH wrote:Hei,
Jeg har kommet borti et stykke her med en parantes som jeg ikke greier å løse opp for hånd uten at det blir fundamentalt galt - her er stykket:
Jeg prøvde meg slik i første omgang, men dette blir helt galt selvsagt:
Det er noe jeg glemmer å ta høyde for når jeg oppløser parantesen - jeg er sikker på at det er latterlig enkelt for dere som kan dette, jeg er kun en stakkar som prøver å få generell studiekompetanse til å kunne studere alt annet enn realfag egentlig. Jeg setter utrolig pris på om noen kunne påpeke det jeg gjør galt her - for jeg står helt fast på denne her.
Takk på forhånd uansett:)Mvh,Kenneth
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.