Vendepunkter graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
romenneb
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Jeg hadde denne oppgaven på eksamen i går, og hadde hatt veldig lyst å vite hva svaret egentlig er. Jeg svarte 0, men i ettertid er jeg veldig usikker på om det egentlig skulle vært x=1 eller x=-1. Tenker at det kan være 1 eller -1 fordi det er der f '(x) skifter fortegn. Men tingen er jo at man skal jo dobbeltderivere for vendepunkt. Noen som kan hjelpe meg? (PS. ikke bry dere om det som jeg har skrevet med kulepenn)
bilde (7).JPG
bilde (7).JPG (456.7 KiB) Viewed 1809 times
fuglagutt
Fermat
Fermat

Du svarte nok dessverre feil og tenkte korrekt i ettertid. Husk at du har vendepunkt der f''(x) = 0, som er der f'(x) har topp/bunnpunkt.

Håper eksamen generelt gikk bra! :)

Bare en liten ekstrating;

Om det hadde vært grafen til f(x) kan det se ut som (Det blir bare ca.) det ville vært vendepunkt i (0,0), så det er viktig å lese oppgaven nøye her :)
Last edited by fuglagutt on 24/05-2013 12:35, edited 1 time in total.
Aleks855
Rasch
Rasch

Det er -1 og 1 som er riktig ja. Det er jo nullpunktene på den dobbelderiverte.
Image
romenneb
Pytagoras
Pytagoras

Jaja, det var jo synd :( Men takk for det, tror eksamen gikk bra ellers :)
Post Reply