Hei, jeg har en oppgave hvor jeg skal bruke rottesten.
a)Vis at dersom P(n) er et polynom, så er lim(n->uendelig)[P(n)]^(1/n) = 1.
b) Vis at rekken sum(n^17-4*n^6+2*n^2-17)/2^n konvergerer.
Hvis jeg først hopper over a, men bruker resultatet som jeg skal vise, så er oppgave b lett, da vet vi at rekken konvergerer med rottesten, for grensen er 1/2 < 1.
Men så må jeg jo tilbake til a for å vise denne. Jeg må vel visa at uansett hvordan polynomet er, så går det saktere mot uendelig enn 1/n går mot 0, dermed blir polynomet opphøyt i 1/n 1. Har dere noen tips?
Rottesten for rekker.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Noether
Last edited by student1989 on 24/05-2013 15:15, edited 1 time in total.
-
- Noether
plutarco wrote:På a) må det vel mangle noen opplysninger. Det er lett å finne polynomer som ikke oppfyller denne grensen. F.eks. dersom P(n)=n.
Beklager jeg skrev feil, jeg mente n-teroten til P(n), altså [P(n)]^(1/n). Dette gjør at når vi bruker rot-testen i b), så får vi n-te roten av polynomet, som gir 1 i teller, og 2 i nevner.
-
- Noether
Jepp!plutarco wrote:OK, så det du mener er å vise at for generelle polynomer $P(n)$ er
$\displaystyle \lim_{n\to\infty} P(n)^{\frac1n} =1$ ?

-
- Fibonacci
Hvordan kan du skrive et generelt polynom? Trikset her er å bruke uttrykket du har for et helt generelt polynom av si av grad $k$, også
faktorisere ut den største potensen. $c_k \cdot n^k$, ut av roten.
$ \displaystyle
\sqrt[\large n]{ P(n) } = \sqrt[n]{ c_k \cdot n^k \cdot P(1/n) }
= ( c_k \cdot n)^{k/n} \cdot \sqrt[n]{ P(1/n) }
$
Herfra trenger du å vise at begge grensene går mot 1. Og det er nå heldigvis ikke spesielt vanskelig.
faktorisere ut den største potensen. $c_k \cdot n^k$, ut av roten.
$ \displaystyle
\sqrt[\large n]{ P(n) } = \sqrt[n]{ c_k \cdot n^k \cdot P(1/n) }
= ( c_k \cdot n)^{k/n} \cdot \sqrt[n]{ P(1/n) }
$
Herfra trenger du å vise at begge grensene går mot 1. Og det er nå heldigvis ikke spesielt vanskelig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk