Matte R1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Nebuchadnezzar skrev:Skal som i du bør virkelig, virkelig gjøre dette. Samme med ny oppgave på hver side, gjør føringen så mye mer oversiktlig.
Lenge siden jeg tok eksamen på VGS nå, men mener virkelig jeg brukte blyant. Selv om "alle" sier at en "må" bruke penn.
Er vel at eksamene blir lagret i arkiv, slik at en har mulighet for å klage. Og da er det bare blekk som holder, men om en ikke regner med å klage på karakteren om 50 år ser jeg ingen grunn til å bruke penn. Til nøds kan kryssordpenn brukes (fås på Narvesen) som går ann å viske med.
Eksamensveiledningen er klinkende klar: "Del 1 av eksamen er papirbasert. Kandidatene skal skrive med blå eller svart penn. Unntaket
er eventuelt konstruksjon av geometriske figurer." og "Del 2 av eksamen kan gjennomføres som papirbasert eksamen – i så fall skal det brukes blå
eller svart penn og/eller tas utskrifter." Men jeg har aldri hørt noe om at det skal trekkes poeng eller noe slik dersom man ikke gjør dette.

Som sensor vil jeg mye heller ha en oversiktlig og ryddig oppgave skrevet med blyant/kryssordpenn enn en oppgave skrevet med penn og Blanco/kruseduller/utstrykninger. Å skrive med penn gir, så vidt jeg kan skjønne bare mening dersom man kladder først, og så fører inn. Jeg kan tenke meg at det er en ekstra sikkerhet å skrive med penn, for hvis det skjer et uhell som gnir besvarelsen utover og gjør den uleselig, så er det elevens ansvar. (vanskelig å se for seg hvordan det kan skje, men)

En oppgave pr. ark er et kjempebra poeng - gjør det lettere å løse oppgavene i litt forskjellig rekkefølge og allikevel sortere og gjøre det lett å lese etterpå. Dessuten slipper man å måtte gjøre flere oppgaver på nytt dersom man gjør en stor feil på en av oppgavene...
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hva om sensor tenker, "Hvem f''en tror han at han er som tar seg friheten til å skrive med blyant" :)

Tror ikke jeg tør ta sjansen. Gikk ganske fint å føre med penn på R2, ettersom jeg kladdet litt ved siden av på mellomregninger.

Del 2 skal leveres etter to timer, men er det mulig å levere den FØR, for så å ta opp digitale hjelpemidler? Eller må jeg eventuelt begynne på den uten digitale hjelpemiddel?

Ser til min store glede at jeg er nede i en time på flere av Del 1 på tidligere eksamener, men sliter fortsatt med tidsbruken på Del 2.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Du må dessverre begynne på del 2 uten hjelpemidler :/

Dog, du kan løse store deler av del 2 uten hjelpemidler, i alle fall lage deg delvise løsninger eller finne en oppgave som du tror kan ta lang tid, for å bruke denne tiden på å fundere på den :)

Når har du eksamen?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

fuglagutt skrev:Du må dessverre begynne på del 2 uten hjelpemidler :/

Dog, du kan løse store deler av del 2 uten hjelpemidler, i alle fall lage deg delvise løsninger eller finne en oppgave som du tror kan ta lang tid, for å bruke denne tiden på å fundere på den :)

Når har du eksamen?
Yes, det var det jeg tenkte. Men bare det å få en halvtime (om jeg er så heldig) til å kikke grundig over, få et godt overblikk og slappe av litt blir gull verdt. På R2 var det et kjeppkjør fra start til slutt. :)

Ser noen nevnte tirsdag for R1, men jeg har i hvert fall den 29. på onsdag. :D
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Høres bra ut! Du får ha lykke til! Det virker som om du er ganske forberedt, så dersom du har mulighet/føler at du kan stoffet godt nok ville jeg tatt en dag med lite matte på tirsdagen ;)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

fuglagutt skrev:Høres bra ut! Du får ha lykke til! Det virker som om du er ganske forberedt, så dersom du har mulighet/føler at du kan stoffet godt nok ville jeg tatt en dag med lite matte på tirsdagen ;)
Thanks! :D

Merker at nivået er lavere enn R2 og at jeg henter en del "gratis" fra R2 med generell funksjonslære og også vektorregning, men det er fortsatt en del huller i fundamentet, så jeg er ikke sikker på om jeg tør slappe så mye av. Men jeg skal ha mer enn de 5 timene med søvn jeg hadde før R2. :wink:
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Del 1 på Vår 2012 synes jeg var mye vanskeligere enn de foregående jeg har regnet ut! Stor nivåforskjell eller så gjenspeiler den kanskje heller mine hull, enn selve nivået. Synes også den er lengre.

Vet noen hvor man finner et fullstendig løsningsforslag til R1 eksamen høst 2012? Vet ikke om jeg orker å begynne uten. Så ut som flere oppgaver manglet på løsningsforslaget her på siden. :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Kanskje de oppgavene som mangler er her... http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 9&start=15 eller kanskje ikke...
a100_sausages
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 27/05-2013 21:05

Løsningsforslag R1 høst 2012 har blitt lagt inn her:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... c&start=15
Eivind955
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 27/05-2013 22:09

Er litt usikker på protokollen rundt digital løsning på Del 2. Svært mange oppgaver kan løses veldig enkelt ved hjelp av f.eks Geogebra, men ville involvert betydelig mer arbeid og matematiske kunnskaper for å løse "for hånd". Eksempelvis; skjæringspunkt, derivasjon, konstruksjon, faktorisering, vektorregning osv. Har jeg forstått det riktig som at det er "innafor" å benytte digitale hjelpemidler til alle operasjoner på Del 2?

Fikk med meg at man måtte dokumentere fremgangsmåten. Hva innebærer dette? Skrive en fremgangsmåte på papir, ta bilde av programvaren, (...)? Skal man printe ut dokumentasjonen for bruk av digitale hjelpemidler for hver enkelt oppgave på et word-dokument?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det er helt innafor ja :)

Beskrive hva du gjør kan være å si hvilke funksjoner du bruker. Etter hva jeg har oppfattet er det viktigste at det gir en entydig beskrivelse av hva du har gjort slik at det ikke kan misforstås.

Du trenger ikke skrive ut eller ta bilde av noe ;) (Om du ikke skal levere tabell/figur selvfølgelig)
Eivind955
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 27/05-2013 22:09

Takk :)

Var noen som tidligere nevnte at en oppgave med innskreven firkant i sirkel er sannsynlig, da slike har dukket opp på flere andre matte-eksamener i vår. Så nærmere på temaet og det viser seg at det er endel egenskaper den innskrevne firkanten har som jeg ikke hadde greie på eller ville "sett" evt. på eksamen, til tross for at jeg følte jeg hadde kontroll på pensum. Selv om jeg ikke kan slå fast at denne teorien er pensum, kan det være lurt å ta en kikk på siden http://www.onlinemathlearning.com/quadr ... ircle.html som jeg finner veldig lærerik (på engelsk, fant ingenting om dette på norsk). Eventuelt kan dere se denne videoen om temaet som er fra den samme siden: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... gnhyc9Zs#!

Kjapt:
Summen av to motstående vinkler i en innskrevet firkant er 180 grader.

Ser for meg en oppgave som å bevise at de to trekantene er formlike:

Bilde

Eller eventuelt denne:

Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Eivind955 skrev:Er litt usikker på protokollen rundt digital løsning på Del 2. Svært mange oppgaver kan løses veldig enkelt ved hjelp av f.eks Geogebra, men ville involvert betydelig mer arbeid og matematiske kunnskaper for å løse "for hånd". Eksempelvis; skjæringspunkt, derivasjon, konstruksjon, faktorisering, vektorregning osv. Har jeg forstått det riktig som at det er "innafor" å benytte digitale hjelpemidler til alle operasjoner på Del 2?

Fikk med meg at man måtte dokumentere fremgangsmåten. Hva innebærer dette? Skrive en fremgangsmåte på papir, ta bilde av programvaren, (...)? Skal man printe ut dokumentasjonen for bruk av digitale hjelpemidler for hver enkelt oppgave på et word-dokument?
Dette diskuterte vi i R2-tråden også. :)

Hør med skolen din om du får anledning til å printe ut. Jeg tar det som privatist i Oslo og vi fikk tydelig beskjed om at vi IKKE fikk printe. Heldigvis var jeg forberedt på å tegne for hånd uansett, da jeg så for meg at det kom til å bli et styr om jeg i det hele tatt fikk muligheten. Du trenger sannsynligvis tiden, så det er nok lurest å tegne grafene for hånd.

Når det gjelder hvordan du løser oppgavene, så les oppgaveteksten nøye.

Oppgave a) Tegn grafen til f(x)

a) Tegn grafen og så kan du for eksempel si, "Henter funksjonstabell fra TI-83 eller Geogebra". Tror jeg glemte å skrive det selv på R2, men det kan jo være fint å ta med.

b) Finn toppunkt, bunnpunkt, nullpunkt og vendepunkt.

Når teksten er formulert på denne måten står du fritt til å bruke Geogebra til å finne punktene, men beskriv hvordan. For eksempel: "Jeg finner toppunkt og bunnpunkt ved å bruke kommandoen "ekstremalpunkt".

Finner vendepunktet ved å finne ekstremalpunktet til f'(x) eller om du legger inn f''(x) direkte og tar skjæringspunktet med x-aksen.

Makes sense?

Om oppgaven hadde sagt, finn punktene ved REGNING, hadde det blitt en annen fremgangsmåte. Du kan fortsatt bruke digitale hjelpemiddel om du får det til (jeg gjør ikke), men du må vise utregningene og hva du har gjort.

Vektorregning har jeg alltid gjort manuelt og du må typisk vise hva du har gjort, men om du kan sikkert bruke det her også.

Bottom line. Les oppgaven nøye og se hva den ber om. Forklar tydelig hvordan du løser det.

:)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

a100_sausages skrev:Løsningsforslag R1 høst 2012 har blitt lagt inn her:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... c&start=15
Takk! :)

Vet ikke om det var helt komplett, men var i hvert fall mye. :)
Eivind955
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 27/05-2013 22:09

Johan Nes skrev:
Eivind955 skrev:Er litt usikker på protokollen rundt digital løsning på Del 2. Svært mange oppgaver kan løses veldig enkelt ved hjelp av f.eks Geogebra, men ville involvert betydelig mer arbeid og matematiske kunnskaper for å løse "for hånd". Eksempelvis; skjæringspunkt, derivasjon, konstruksjon, faktorisering, vektorregning osv. Har jeg forstått det riktig som at det er "innafor" å benytte digitale hjelpemidler til alle operasjoner på Del 2?

Fikk med meg at man måtte dokumentere fremgangsmåten. Hva innebærer dette? Skrive en fremgangsmåte på papir, ta bilde av programvaren, (...)? Skal man printe ut dokumentasjonen for bruk av digitale hjelpemidler for hver enkelt oppgave på et word-dokument?
Dette diskuterte vi i R2-tråden også. :)

Hør med skolen din om du får anledning til å printe ut. Jeg tar det som privatist i Oslo og vi fikk tydelig beskjed om at vi IKKE fikk printe. Heldigvis var jeg forberedt på å tegne for hånd uansett, da jeg så for meg at det kom til å bli et styr om jeg i det hele tatt fikk muligheten. Du trenger sannsynligvis tiden, så det er nok lurest å tegne grafene for hånd.

Når det gjelder hvordan du løser oppgavene, så les oppgaveteksten nøye.

Oppgave a) Tegn grafen til f(x)

a) Tegn grafen og så kan du for eksempel si, "Henter funksjonstabell fra TI-83 eller Geogebra". Tror jeg glemte å skrive det selv på R2, men det kan jo være fint å ta med.

b) Finn toppunkt, bunnpunkt, nullpunkt og vendepunkt.

Når teksten er formulert på denne måten står du fritt til å bruke Geogebra til å finne punktene, men beskriv hvordan. For eksempel: "Jeg finner toppunkt og bunnpunkt ved å bruke kommandoen "ekstremalpunkt".

Finner vendepunktet ved å finne ekstremalpunktet til f'(x) eller om du legger inn f''(x) direkte og tar skjæringspunktet med x-aksen.

Makes sense?

Om oppgaven hadde sagt, finn punktene ved REGNING, hadde det blitt en annen fremgangsmåte. Du kan fortsatt bruke digitale hjelpemiddel om du får det til (jeg gjør ikke), men du må vise utregningene og hva du har gjort.

Vektorregning har jeg alltid gjort manuelt og du må typisk vise hva du har gjort, men om du kan sikkert bruke det her også.

Bottom line. Les oppgaven nøye og se hva den ber om. Forklar tydelig hvordan du løser det.

:)
Takk, det oppklarte ganske mye for min del. Jeg vet vi får ha printer tilgjengelig, så blir ikke nødvendig å tegne grafer på ark :P

Regner med alle tre utrykkene Finn, Bestem og Løs markerer at alle hjelpemidler kan benyttes (også avlesning av visuell graf) gitt at det ikke for eksempel står "Finn ved regning".
Svar