Rar oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stagg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2013 20:50

Jeg bare lurer på noe jeg syntes er en litt rar oppgave som dere sikkert kan løse fortere enn bare det ;)
Jeg tror jeg bare tenker feil når jeg prøver å løse den. Ingen av svarene jeg får stemmer med fasit :(

"Hvor mange liter is rommer en stor kjegleformet sorbet-is som er 25 cm høy og 15 cm i diameter i grunnflaten?

Svar med én desimal på formen V_is="

Hadde vært fint med et svar fort :)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

stagg skrev:Jeg bare lurer på noe jeg syntes er en litt rar oppgave som dere sikkert kan løse fortere enn bare det ;)
Jeg tror jeg bare tenker feil når jeg prøver å løse den. Ingen av svarene jeg får stemmer med fasit :(

"Hvor mange liter is rommer en stor kjegleformet sorbet-is som er 25 cm høy og 15 cm i diameter i grunnflaten?

Svar med én desimal på formen V_is="

Hadde vært fint med et svar fort :)

Hvordan regnet du da du fikk feil svar? Hvis du viser hva du har forsøkt, kan vi kanskje hjelpe med å si hvor du gjerne tenker/regner feil :)
stagg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2013 20:50

MathK skrev:
stagg skrev:Jeg bare lurer på noe jeg syntes er en litt rar oppgave som dere sikkert kan løse fortere enn bare det ;)
Jeg tror jeg bare tenker feil når jeg prøver å løse den. Ingen av svarene jeg får stemmer med fasit :(

"Hvor mange liter is rommer en stor kjegleformet sorbet-is som er 25 cm høy og 15 cm i diameter i grunnflaten?

Svar med én desimal på formen V_is="

Hadde vært fint med et svar fort :)

Hvordan regnet du da du fikk feil svar? Hvis du viser hva du har forsøkt, kan vi kanskje hjelpe med å si hvor du gjerne tenker/regner feil :)

Jeg har prøvd og regne ut volum av kjegle på vanlig måte, og har prøvd å finne radius/diameter.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

1) Gjør om målene til dm. Da får du svaret "direkte" i liter fordi [tex]1\,dm^3 = 1\,liter[/tex]

2) Radiusen er halvparten av diameteren. ([tex]r=\frac{d}{2}[/tex])

3) Bruk formelen: [tex]V = \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex]
stagg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2013 20:50

ettam skrev:1) Gjør om målene til dm. Da får du svaret "direkte" i liter fordi [tex]1\,dm^3 = 1\,liter[/tex]

2) Radiusen er halvparten av diameteren. ([tex]r=\frac{d}{2}[/tex])

3) Bruk formelen: [tex]V = \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex]

Hjertlig takk for hjelpen med denne siste oppgaven jeg slet med. :D
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Ser at det en oppgave fra Kikora sin mattemaraton 2013 om å vinne en ipad?
Lykke til! ;)
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

ettam skrev:1) Gjør om målene til dm. Da får du svaret "direkte" i liter fordi [tex]1\,dm^3 = 1\,liter[/tex]

2) Radiusen er halvparten av diameteren. ([tex]r=\frac{d}{2}[/tex])

3) Bruk formelen: [tex]V = \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex]
Volumet av en kjegle er [tex]\frac{1}{3} \cdot \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex] ?

:)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

MathK skrev:
ettam skrev:1) Gjør om målene til dm. Da får du svaret "direkte" i liter fordi [tex]1\,dm^3 = 1\,liter[/tex]

2) Radiusen er halvparten av diameteren. ([tex]r=\frac{d}{2}[/tex])

3) Bruk formelen: [tex]V = \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex]
Volumet av en kjegle er [tex]\frac{1}{3} \cdot \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex] ?

:)
Det er riktig 8)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

MathK skrev: Volumet av en kjegle er [tex]\frac{1}{3} \cdot \pi \cdot r^2 \cdot h[/tex] ?

:)

Selvsagt! :oops:
Svar