En liten nøtt =)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Helene91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/01-2006 19:37

Bjørn og Marie giftet seg for 18 år siden. Da var Bjørn tre ganger så gammel som Marie. I dag er Bjørn dobbelt så gammel som Marie. Hvor stor er aldersforskjellen mellom Bjørn og Marie? :P
trondern
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/11-2005 14:00

Helene91 skrev:Bjørn og Marie giftet seg for 18 år siden. Da var Bjørn tre ganger så gammel som Marie. I dag er Bjørn dobbelt så gammel som Marie. Hvor stor er aldersforskjellen mellom Bjørn og Marie? :P
Såvidt jeg vet, forholder aldersforskjeller seg konstant, siden begge parter eldes likt?

Derfor er det umulig at Marie tar igjen Bjørn aldersmessig.

Derfor tror jeg Marie har skilt seg, og funnet seg en ny ektemake, som også heter Bjørn. Uten alderen til noen av delene forblir nok alderforskjellen ukjent.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

tja..

y = Marie
x = Bjørn

(1) x = 3y
og
x + 18 = 2*(y + 18)
x + 18 = 2y + 36
(2) x = 2y + 18

setter inn i (1)
2y + 18 = 3y
y = 18år
x = 18*3 = 54 år

aldersforskjell = x-y = 54 - 18 = 36år
Lore

Trondern, det gjør hun heller ikke, men ettersom de eldes like fort, vil også forskjellen (2/4 er 0,5, men det er ikke 3/5) mellom dem synke, noe som gjør dette mulig ;)
trondern
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/11-2005 14:00

Var nok litt rask i svingen der gitt, ser det nå. Hehe :oops:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

trondern skrev:
Helene91 skrev:Bjørn og Marie giftet seg for 18 år siden. Da var Bjørn tre ganger så gammel som Marie. I dag er Bjørn dobbelt så gammel som Marie. Hvor stor er aldersforskjellen mellom Bjørn og Marie? :P
Såvidt jeg vet, forholder aldersforskjeller seg konstant, siden begge parter eldes likt?

Derfor er det umulig at Marie tar igjen Bjørn aldersmessig.

Derfor tror jeg Marie har skilt seg, og funnet seg en ny ektemake, som også heter Bjørn. Uten alderen til noen av delene forblir nok alderforskjellen ukjent.
Haha, du ser vist ikke helt det logiske her gjør du?

La oss vise deg det slik.. Du har f.eks 10epler i den ene hånden og 5 i den andre.. da har jo du dobbelt så mange i den ene enn i den andre, men hvis du ligger til et eple til på begge hendene, vil du ikke lengre ha det dobbelte i den ene:

10/5=2 10+1/5+1=11/6=1,83333333etc... :P

Svaret står faktisk nesten i teksten, siden det var 18 år siden de giftet seg og at han er dobbelt så gammel no, vil alderforskjellen være 36 år :wink:
:shock:
Lore

Han skreiv at det gitt litt fort i svingene :P
Svar