Klage på eksamenskarakter (haster)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
PiaR
Cantor
Cantor

God kveld! :D

Jeg har bestemt meg for å klage på en privatisteksamen (skriftlig) jeg avla i år. Jeg har spurt tidligere her hvordan jeg skulle gå fram og fant samtidig en link:

http://www.hordaland.no/Hordaland-fylke ... g-eksamen/

Slik jeg forstår det, sender jeg da klagen til denne adressen, og ikke en skole. Men mitt spørsmål er hva denne klagen skal inneholde av informasjon?
Jeg har aldri gjort dette før, og trenger sårt litt veiledning og råd! :)
PiaR
Cantor
Cantor

Kanskje litt dårlig forklart, men jeg vet at "Klaga skal innehalde namn, adresse og personnr. til kandidaten, kva fag det vert klaga på og kva karakter ein har fått". Men hva mer? Det står f. eks i matematikk at andre kunnskaper skal veie opp for andre små-feil. F. eks vil bruken av logaritmer i 2P være kunnskaper fra et høyere nivå, som igjen skal kunne veie opp for andre småfeil.

:)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Det er ingen vits i å skrive en lengre avhandling om hva du mener er galt med karakteren. Klagenemnda får kun vite karakteren din, og skal vurdere om den er urimelig -dvs de må være helt sikre på at du skal ha en annen karakter. Klag gjerne, men husk at karakteren kan settes både opp og ned - så det kan være lurt å få en lærer til å se på eksamenen først hvis du har mulighet til det.
Post Reply