Eksamenstråden våren 2013

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Johan Nes skrev: Interessant! :)

Noen grunn til at du da valgte petroleum fremfor maskin?

Det er nettopp de betraktningene du kommer med jeg har gjort meg selv og jeg er usikker på om petroleumsteknologi på UIB gir meg noen fordeler over maskiningeniør om jeg vil jobbe i oljebransjen, både onshore og offshore. Har fått litt blandede tilbakemeldinger på dette når jeg spør bransjen direkte, men ingen har gitt inntrykk av at en grad hos UIB nødvendigvis gir noen fordel over maskin. Et rekrutteringsbyrå anbefalte meg faktisk å velge maskin fremfor petroleum.

Og nå fant jeg ut at om jeg skal søke master på NTNU fra UIB, må jeg ta en del ekstra fag, som sikkert tilsvarer minst et halvt år og trolig mer, mens jeg på maskinteknikk kan søke direkte på master fra NTNU.

Det blir nok forkurs ja. :)
For å være helt ærlig har jeg aldri vurdert maskin :p
Det kom ned til at jeg enten skulle gå petroleum eller matematikk og fysikk linja på NTNU. Jeg vurderte Bergen en stund, men etter jeg fant ut at NTNU tilbød petroleum og var egentlig valget lett, en smule lei av Bergen og har lyst til å oppleve en ny by. Har alltid hatt en liten "barndomsdrøm" om å jobbe offshore, i tillegg har lyst til å reise mye. Dette gjør at petroleum passer meg perfekt, ettersom jeg kan relativt enkelt ordne meg en offshore jobb eller jobbe et par mnd utenlands, f.eks Brasil(tenker å ta fjerde året der), saudi-arabia etc. Vil anta at dersom du går petroleum på UiB vil du ikke ha noen særlig problemer med å få deg jobb offshore, slik jeg har forstått er petroleumsingeniører svært ettertraktet, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det.

Ang master på NTNU, det er vel kanskje mulig å ta de ekstra fagene du trenger samtidig med de andre fagene som inngår i bacheloren? f.eks et ekstra fag pr år elns?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Steinbiten skrev: For å være helt ærlig har jeg aldri vurdert maskin :p
Det kom ned til at jeg enten skulle gå petroleum eller matematikk og fysikk linja på NTNU. Jeg vurderte Bergen en stund, men etter jeg fant ut at NTNU tilbød petroleum og var egentlig valget lett, en smule lei av Bergen og har lyst til å oppleve en ny by. Har alltid hatt en liten "barndomsdrøm" om å jobbe offshore, i tillegg har lyst til å reise mye. Dette gjør at petroleum passer meg perfekt, ettersom jeg kan relativt enkelt ordne meg en offshore jobb eller jobbe et par mnd utenlands, f.eks Brasil(tenker å ta fjerde året der), saudi-arabia etc. Vil anta at dersom du går petroleum på UiB vil du ikke ha noen særlig problemer med å få deg jobb offshore, slik jeg har forstått er petroleumsingeniører svært ettertraktet, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det.

Ang master på NTNU, det er vel kanskje mulig å ta de ekstra fagene du trenger samtidig med de andre fagene som inngår i bacheloren? f.eks et ekstra fag pr år elns?
Interessant. Jeg er nesten en smule misunnelig på deg som skal begynne på NTNU. Blir sikkert veldig bra. Trondheim er en veldig trivelig by (har bodd der et år), så du kommer nok til å like deg godt der. :)

For min del var ikke NTNU et alternativ, da jeg er såpass gammel nå (29) at jeg ønsker å ha noe etter tre år, just in case. Drømmen er vel egentlig å komme meg offshore etter tre år og så kanskje ta en mastergrad ved siden av over litt lengre tid. Jeg tenkte vel også at om jeg kunne avslutte på NTNU, var det det viktigste.

Har du undersøkt mye i forhold til arbeidsmuligheter offshore med denne type utdannelse? Det høres ut som om du vet en del. Mitt inntrykk er at en sivilingeniør/master innen petroleum, enten fra UIS/UIB eller NTNU, er mest ettertraktet på landjobber og ikke like aktuell offshore, fordi man blir nesten overkvalifisert.

Maskiningeniør er ikke nødvendigvis det som frister meg mest heller, men inntrykket mitt er at det er kanskje en like aktuell utdannelse om man vil offshore. Men om man lettere kommer offshore med petroleum, hadde jeg ikke stusset. Sliter med å få klare svar fra de jeg har spurt. Ikke alle svarer en gang. :P
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Johan Nes skrev: Interessant. Jeg er nesten en smule misunnelig på deg som skal begynne på NTNU. Blir sikkert veldig bra. Trondheim er en veldig trivelig by (har bodd der et år), så du kommer nok til å like deg godt der. :)

For min del var ikke NTNU et alternativ, da jeg er såpass gammel nå (29) at jeg ønsker å ha noe etter tre år, just in case. Drømmen er vel egentlig å komme meg offshore etter tre år og så kanskje ta en mastergrad ved siden av over litt lengre tid. Jeg tenkte vel også at om jeg kunne avslutte på NTNU, var det det viktigste.

Har du undersøkt mye i forhold til arbeidsmuligheter offshore med denne type utdannelse? Det høres ut som om du vet en del. Mitt inntrykk er at en sivilingeniør/master innen petroleum, enten fra UIS/UIB eller NTNU, er mest ettertraktet på landjobber og ikke like aktuell offshore, fordi man blir nesten overkvalifisert.

Maskiningeniør er ikke nødvendigvis det som frister meg mest heller, men inntrykket mitt er at det er kanskje en like aktuell utdannelse om man vil offshore. Men om man lettere kommer offshore med petroleum, hadde jeg ikke stusset. Sliter med å få klare svar fra de jeg har spurt. Ikke alle svarer en gang. :P
Ja gleder meg skikkelig til å flytte, har snakket med endel folk nå og absolutt ingen har sagt noe negativt om Trondheim.
Har undersøkt en god del ja, faktisk så ringte en kar meg fra NTNU i går og spurte om jeg lurte på noe ang studiet. Jeg spurte han om jobb offshore og han sa at det var ingen problemer å få seg jobb offshore, selv etter bare 3 år kunne du få sommerjobb offshore om du ønsket det(dersom karakterene var gode, naturligvis). Jeg har jo for det meste undersøkt linjen min, så jeg vet at etter 3 år skal jeg spesialisere meg innenfor en hovedretning, og her kommer jeg til å velge noe relevant mot offshore jobbing for at muligheten for å jobbe offshore skal være størst mulig. Har ikke lest så veldig mye der enda, mtp det enda er et par år til jeg skal velge.
Vil tro at du får deg jobb uansett kas linje du velger, selv om du kanskje blir nødt til å jobbe onshore et par år først. Høres jo egentlig ut som du har bestemt deg allerede, ettersom du sier at maskiningeniør ikke frister mest. Gå petroleum du, sålenge karakterene er i orden vil du få deg jobb relativt enkelt og sikkert ordne deg offshore jobb kort tid etter du er ferdig :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Yes, tror kanskje jeg skal satse på petroleum. Da er jeg forhåpentligvis offshore om tre år! :D
Svar