Samlede prisendringen lik 0% - Prosentregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
FAB
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 03/07-2013 16:55

Hei!

Jeg har slitt med en oppgave som lyder slik:

Prisen på en vare er opprinnelig 500 kr. Prisen blir først satt opp 10%, deretter blir den satt ned 10%
C)
Hvor mange prosent måtte prisen settes ned dersom den samlede prisendringen skulle bli 0%

Trenger virkelig hjelp med den!

Mvh
FAB
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Vel, først må du jo tenke over hva prosent egentlig betyr. Hvis du f.eks. skal øke noe med 10%, så må du gange med $\frac{100 +10}{100} = 1.1$, rett og slett fordi det er sånn prosent er definert (prosent betyr per hundre).

Så den første prisstigningen blir da $500 \cdot 1.1 = 550$.

Så til problemet. Du skal ha at dette, multiplisert med et eller annet tall (altså den prosent'en du ikke kjenner) til å bli 500 igjen.

Dette blir da en ligning med én ukjent. Men det beste er vel om du klarer å stille det opp selv, er det man lærer av. :-)
FAB
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 03/07-2013 16:55

Determined skrev:Vel, først må du jo tenke over hva prosent egentlig betyr. Hvis du f.eks. skal øke noe med 10%, så må du gange med $\frac{100 +10}{100} = 1.1$, rett og slett fordi det er sånn prosent er definert (prosent betyr per hundre).

Så den første prisstigningen blir da $500 \cdot 1.1 = 550$.

Så til problemet. Du skal ha at dette, multiplisert med et eller annet tall (altså den prosent'en du ikke kjenner) til å bli 500 igjen.

Dette blir da en ligning med én ukjent. Men det beste er vel om du klarer å stille det opp selv, er det man lærer av. :-)
Hei!

Takk du svarte :) Jeg hadde glemt for enkelt den egentlig var og gikk mye i sur, jeg har drevet med snart hele 200 oppgaver med matte i dag og i går, men takk! :)

Mvh
FAB
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

FAB skrev:
Determined skrev:Vel, først må du jo tenke over hva prosent egentlig betyr. Hvis du f.eks. skal øke noe med 10%, så må du gange med $\frac{100 +10}{100} = 1.1$, rett og slett fordi det er sånn prosent er definert (prosent betyr per hundre).

Så den første prisstigningen blir da $500 \cdot 1.1 = 550$.

Så til problemet. Du skal ha at dette, multiplisert med et eller annet tall (altså den prosent'en du ikke kjenner) til å bli 500 igjen.

Dette blir da en ligning med én ukjent. Men det beste er vel om du klarer å stille det opp selv, er det man lærer av. :-)
Hei!

Takk du svarte :) Jeg hadde glemt for enkelt den egentlig var og gikk mye i sur, jeg har drevet med snart hele 200 oppgaver med matte i dag og i går, men takk! :)

Mvh
FAB
Kan fort bli litt overkill! :wink:
Svar