Bildet som tilhører oppgaveteksten + ett der jeg har fylt ut litt flere verdier ligger her : http://imgur.com/34ryf.png.
Merk: Meningen med oppgaven er å vise den eksakte verdien for sinus av en viss vinkel, så den kan ikke løses ved hjelp av trig-funksjoner.
Oppgave:
Trekant ABC på figuren er en av de ti kongruente trekantene som en regulær tikant er sammensatt av. Derfor er AC = BC og vinkel C = 36 grader. Punktet D på AC er bestemt av at linja BD halverer vinkel B.
Vi setter AC = BC = r og AB = s.
a) Vis at vi da får [tex]\frac{r}{s} = \frac{s}{r - s}[/tex]
Denne er grei, det kan vises ved at trekant ABC er formlik trekant DAB. Siden de er formlike må forholdet [tex]\frac{AC}{AB} = \frac{AB}{AD}[/tex]. Erstatt dette med r og s for å få [tex]\frac{r}{s} = \frac{s}{AD}[/tex]. AD = AC - DC og DC = BD = AB = s som gir AD = AC - s som igjen gir AD = r - s. Altså [tex]\frac{r}{s} = \frac{s}{r - s}[/tex]
b) Vis at [tex] s= \frac{r}{2}(\sqrt{5} - 1)[/tex]
Her sliter jeg. Hvis jeg halverer vinkel ABD så får jeg en rettvinklet trekant med 18 graders vinkel i B, men jeg vet ikke en gang om det hjelper meg spesielt videre.
All hjelp mottas med takk.
k
Trigonometri, vis eksakt verdi av sinus
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du har et uttrykk [tex]\frac{r}{s} = \frac{s}{r-s}[/tex]. Du ønsker å omforme dette til et uttrykk for s:
[tex]s^2 = r(r-s)[/tex]
[tex]s^2 + rs - r^2 = 0[/tex]
Hva kan du gjøre nå for å finne et uttrykk for s?
[tex]s^2 = r(r-s)[/tex]
[tex]s^2 + rs - r^2 = 0[/tex]
Hva kan du gjøre nå for å finne et uttrykk for s?
Takker så meget! Det hjelp definitivt. Jeg vurderte ikke å jobbe videre med det samme utrykket engang, dumme meg.Vektormannen skrev:Du har et uttrykk [tex]\frac{r}{s} = \frac{s}{r-s}[/tex]. Du ønsker å omforme dette til et uttrykk for s:
[tex]s^2 = r(r-s)[/tex]
[tex]s^2 + rs - r^2 = 0[/tex]
Hva kan du gjøre nå for å finne et uttrykk for s?
Jeg får [tex] s= \frac{r}{2}(\pm\sqrt{5} - 1)[/tex] men jeg regner med de bare har forkastet den negative løsningen.
Nok en gang, takk skal du ha.
k
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ja, sidelengden er nok ikke negativ :p
I oppgave c) skal man bruke svaret fra oppgave b) til å finne eksakte verdier for [tex]\sin(18^\circ)[/tex] og [tex]\cos(18^\circ)[/tex]. Jeg får da at [tex]\sin(18^\circ)=\frac{1}{4}(\sqrt{5}-1)[/tex] og [tex]\cos(18^\circ)=\frac{1}{4}\sqrt{10+2\sqrt{5}}[/tex]
I oppgave d) skal man bruke svaret fra oppgave c) til å finne de eksakte verdiene til [tex]\sin(36^\circ)[/tex] og [tex]\cos(36^\circ)[/tex].
For sinusverdien bruker jeg at [tex]\sin(2x)=2\sin(x)\cos(x)[/tex] og får [tex]\frac{1}{8}(\sqrt{5}-1)\sqrt{2(5+\sqrt{5})}[/tex]
Fasiten sier [tex]\frac{1}{4}\sqrt{10-2\sqrt{5}}[/tex]. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er samme svaret skrevet på ulike måter, men hvordan kommer jeg fra mitt svar til fasitens?
I oppgave d) skal man bruke svaret fra oppgave c) til å finne de eksakte verdiene til [tex]\sin(36^\circ)[/tex] og [tex]\cos(36^\circ)[/tex].
For sinusverdien bruker jeg at [tex]\sin(2x)=2\sin(x)\cos(x)[/tex] og får [tex]\frac{1}{8}(\sqrt{5}-1)\sqrt{2(5+\sqrt{5})}[/tex]
Fasiten sier [tex]\frac{1}{4}\sqrt{10-2\sqrt{5}}[/tex]. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er samme svaret skrevet på ulike måter, men hvordan kommer jeg fra mitt svar til fasitens?
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Elementær algebra ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Velger å heller gi deg vage og uforklarlige hint, for å late som jeg hjelper deg til selvstendig læring,
I stedet for å gi deg svaret så du forstår metoden![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Legg heller merke til følgende
Skriv alt unntatt $1/4$ under ett rottegn, og gang sammen. Da får kanskje, muligens noe "pent".
Teorien bak er at $(c + \sqrt{d} )^n \: n\in \mathbb{N}$, alltid kan uttrykkes som $a_n + b_n \sqrt{d}$ hvor $a_n , b_n \in \mathbb{Q}$.
Som kan vises eksempelvis ved den binomiske formelen, eller elementær lineær algebra.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Velger å heller gi deg vage og uforklarlige hint, for å late som jeg hjelper deg til selvstendig læring,
I stedet for å gi deg svaret så du forstår metoden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Legg heller merke til følgende
- 1) $ \displaystyle \quad
1 + \sqrt{5} = \sqrt{ \bigl( 1 + \sqrt{5} \, \bigr)^2} = \sqrt{ 6 - 2\sqrt{2\,}\,}
$.
2) $ \displaystyle \quad
\frac{1}{8} = \frac{1}{4} \sqrt{ \frac{1}{4} }
$
Skriv alt unntatt $1/4$ under ett rottegn, og gang sammen. Da får kanskje, muligens noe "pent".
Teorien bak er at $(c + \sqrt{d} )^n \: n\in \mathbb{N}$, alltid kan uttrykkes som $a_n + b_n \sqrt{d}$ hvor $a_n , b_n \in \mathbb{Q}$.
Som kan vises eksempelvis ved den binomiske formelen, eller elementær lineær algebra.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Takk skal du ha! Forklaringen var akkurat så ubegripelig at jeg kan håpe at jeg lærte noe ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vi har altså at [tex]\frac{1}{8}(\sqrt{5}-1)\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}}\sqrt{(\sqrt{5}-1)^2}\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}}\sqrt{6-2\sqrt{5}}\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}(6-2\sqrt{5})(10+2\sqrt{5})} \\ \frac{1}{4}\sqrt{10-2\sqrt{5}}[/tex]
Det verste er at du har rett i at det er elementær algebra. Men man må jo ha falkeblikk for å se hvor man skal begynne!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vi har altså at [tex]\frac{1}{8}(\sqrt{5}-1)\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}}\sqrt{(\sqrt{5}-1)^2}\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}}\sqrt{6-2\sqrt{5}}\sqrt{10+2\sqrt{5}} \\ \frac{1}{4}\sqrt{\frac{1}{4}(6-2\sqrt{5})(10+2\sqrt{5})} \\ \frac{1}{4}\sqrt{10-2\sqrt{5}}[/tex]
Det verste er at du har rett i at det er elementær algebra. Men man må jo ha falkeblikk for å se hvor man skal begynne!
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Ligger host, kremt en del faktoriseringsoppgaver i nøtteforaet. Ellers er det bare å fortsatte å spørre om noe er uklart!
Er vanlig dødelig jeg og, bommet første gang jeg skulle faktorisere den oppgaven, så ikke føl deg nedfor.
Er vanlig dødelig jeg og, bommet første gang jeg skulle faktorisere den oppgaven, så ikke føl deg nedfor.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Takk for det - det kommer jeg nok til å gjøre!
Jeg hadde store planer om å drive med kalkulus det siste halve året, men nå koker det (forhåpentligvis) ned til at jeg bruker resten av juli til å regne meg gjennom de oppgavene i Cosinus R2 jeg ikke fikk gjort da jeg tok R2.
Jeg hadde store planer om å drive med kalkulus det siste halve året, men nå koker det (forhåpentligvis) ned til at jeg bruker resten av juli til å regne meg gjennom de oppgavene i Cosinus R2 jeg ikke fikk gjort da jeg tok R2.