lektorutdanning i realfag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg ønsker erfaringer? Tenker og ta fysikk og matematikk. Jeg lurer på hvordan det er å gå der?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fra forumet så tår både jeg og vektormannen utdanning som lektor innen realfag (matte og fysikk)
Hvor har du tenkt å gå?

I Trondheim så er linja veldig god å gå på. En har stor valgfrihet til fagvalg, selv om fagene
er ganske låst første året. Men dette gjelder forsåvidt for de aller fleste linjene.

Liker du matte og fysikk så er linja og grei, og en tar akkuratt de samme fagene som
de som tar en bachelor i fysikk eller matematikk. En kan og velge mellom å ta en
"pedagogisk" master, eller en faglig rettet master.

Angående miljøet så kan jeg bare snakke fra mine erfaringer (trondheim), men
miljøet er veldig bra. At linjen er forholdsvis liten gjør at en knyttes sterkere sammen.
Samtidig gjør linjeforeningen en god jobb med sosiale arrangementer, om en ønsker
å delta på slikt. Vårball, hytteturer, skitur, og linja står og fritt til å disponere
en kjeller (utested ish) til arrangementer.

Fadderuken i trondheim er og lengre enn i både bergen og oslo, og varier i 2 lange uker.
Så det er god tid å bli kjent med sine klassekamerater, inkluderer hyttetur, byvandring
grilling og mye mer.

Så det er bare å glede seg uansett hvor du begynner =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Slenger meg på hvis det er greit. Skal begynne på VG2 etter sommeren og har en viss tid vurdert Lektorutdanning i realfag, med fordypning i matematikk og fysikk.

Hvilke steder kan du ellers jobbe foruten om lærer på VGS?
Og når det gjelder matte og fysikken, hvor er det du starter i pensum?

Starter du helt fra scratch, kanskje ungdomsskole nivå og oppover, eller er det videreføring fra R1+R2 nivået? Og det samme med fysikken?

Du sier også at du kan etter hvert velge fag, hvilke har du kunnet velge blant for eksempel? :)
Takker ;)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Angënde jobb står det litt her

http://www.ntnu.no/studier/mlreal/jobb

Hovedsaklig står alle jobber som inneholder tung matematikk eller
fysikk åpne for søknad. Etter endt utdanning står du igjen med en mastergrad i enten
fysikk eller matematikk som kan brukes som du vil.

Første året tok vi 100% de samme fagene som bachelor fysikk, og det ville vært
null problem å bytte til nevnte linje. Det samme for bachelor matematikk, men her
må en kanskje ta et fag eller to til for å få den matematiske tyngden.

http://www.ntnu.no/studier/mlreal/mf-ti ... kk#forslag

I praksis så kan en blant de frie emnene velge alle matematikk og fysikk-emner
universitet tilbyr. I praksis legger pedagogikken noen begrensinger da en ikke har
tid til å ta alt en vi. Som en tommelfingerregel kan en si at

You can do anything, not everything

Slik det rammeplanen var for oss ( det er ny rammeplan fra i høst) så har vi
6 obligatiske fysikkemner, og ca 8? obligatoriske emner med matematikk.

Utover det står vi fritt til å fylle opp resten av kvoten med fag.

Eksempler på emner en kan ta er: Kompleks Analyse, Reell analyse, funksjonal analyse,
fourier analyse, topologi, algebraisk topologi,, abstrakt algebra, homologisk algebra, galois teori,
statistikk, osv.

Innen fysikk så har en eksempelvis: elektromagnetisk teori, klassisk mekanikk, gravitasjon og kosmologi,
partikkelfysikk, feltteori, analyse på mangepartikkelsystemer, astrofysikk, kvantemekanikk I+II,
numerisk fysikk, statistisk fysikk og mye mer.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

jeg skal gå på lektorutdanningen i Trondheim. Jeg tar hovedvekt på fysikk. Det blir vel da fag 1 det da. Jeg elsker fysikk og matematikk. Hvordan er pedagogikken? Såvidt jeg har skjønt så inneholder kvantefysikk kjemi, men på lektorutdanningen i fysikk og matematikk har man ikke kjemi? Hvordan går det da uten kjemi? Jeg tenker å ta ei retning innen fysikken som heter biofysikk, og så vidt jeg inneholder det også kjemi, hvis jeg ikke tar helt feil. hvordan kan det gå uten kjemibakgrunn?
Jeg ser at når man er ferdig med de 4 første årene så ser det ut som en har en bachelor i fysikk, kan en da søke på masterprogrammet i fysikk?
Jeg har forkurs i realfag fra forkurs ingeniør og holder nå på å øve de delene av fysikk 2 vi ikke hadde med forkurs. Jeg er interessert i å lære avansert matematikk, fysikk med anvendelser innen biologi.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

I øpet av de to første årene har en bare et emne innen pedagogikk.
Det er forsåvidt et avslappende emne, i forhold til de andre fagene.
For min del var emnet for fokusert mot barneskolen og touchet bare så vidt innom
ungdomsskolen. I tillegg var det vel mye fokus på "svada", selv om
observasjonspraksisen var artig.

Kjemidelen var i høst fjernet fra innføringsemnet i kvanefysikk. Så
hvordan den biten er uten kjemiforkunskaper vet jeg ikke (har selv ikke tatt kjemi).
Videre så regner jeg med at kvantefysikk uten kjemi skal gå helt fint.
Og det finnes jo emner som grenser mot kjemi, slik at det lille en trenger å kunne lærer man her.
Eksepelvis partikkelfysikk, fysikalsk kjemi, faste stoffers fysikk.

Å ta biokjemi er ikke noe problem på LUR, men om du brenner slik
for fysikken hvorfor ikke velge bachelor fysikk ?

Og det er ikke mulig for nye studenter i år å søke intern overang, så
det må du i så fall søke om til neste år.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Mhm, det høres veldig bra ut!
Men hvis du skulle prøvd å sette en slags vanskegrd på de ulike emnene i både matte og fysikk, hvordan ville du på en måte sammenliknet med R1+R2 og Fysikk 1 og 2 fra vgs? :P

Kanskje dumt spørsmål, men.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg er også interessert i pedagogikk, man lærer kanskje noe annet av å gå på lektorutdanning i realfag med pedagogikk i stedet for å ta master med pedagogikk etterpå.
Jeg vil anta man lærer noe ekstra ved å ta lektorutdanning,
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Fordelen med å gå integrert er for det første at en sparer et år. 5 i stedenfor 5 + 1.
I tillegg går en 5 år med tanker om å bli lærer, og da fokuserer man mer på
formidling og forståelse, enn bare karakterer eller andre ting. Man går og med
andre som har samme mål som deg, som selv er en voldsom motivasjonsfaktor.
Du kan se på det som at du bruker 5 år på å bli lærer i stedenfor 1, satt veldig på spissen.

Du kan og velge å ta mer praksis utover det som blir gitt, i form av prosjekter som Enter og Vektor.

Angående vanskelighetsgrad har jeg følt det slik så langt

$ \displaystyle \hspace{1cm}
f(x) :=
\left\{
\begin{array}{cll}
\frac{1}{10} x & \text{for VGS} & 0 \leq x < 3 \\
\sin\left( x - 3 - \arccos\left( \frac{1}{10} \right) \right) + \frac{3}{10}\left( 1 + \sqrt{11} \right) & \text{for} & 3 \leq x < 3 + 2 \arccos\left( \frac{1}{10} \right) \\
\frac{1}{10}x + \frac{3 \sqrt{11} - \arccos\left( \frac{1}{10} \right) }{5}
& \text{for} & 3 + 2 \arccos\left( \frac{1}{10} \right) \leq x \leq 8
\end{array}
\right.
$

Hvor $\arccos(x)$ er det samme som $\cos^{-1}(x)$.

Bilde
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Det første er litt utenfor temaet her: får ofte temporarily unavailable når jeg skal inn på matematikk.net, har noen andre hatt samme problem?
Faglig: Gleder meg til å begynne på lektorutdanningen. Hvordan er labene? Hva er dataauditorium? Lest om det litt.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hvor mange karakterer vil man stå med på vitnemålet etter at man er ferdig utdannet ettersom det er en del eksamener i avsluttende emner gjennom årene?
:P
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

8 * 5 - 4 ca. "Krakaterer" inkluderer emner som har godkjent/ikke godkjent.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg kom rett og slett ikke inn på bachelor i fysikk, manglet 0,9 poeng, men ser ikke på dette som en nedtur.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg sendte i går e-post til samordna opptak om hvordan jeg hadde beregnet poengsummen min, som vart høyere enn samordna opptak sine beregninger og i dag mottok jeg e-post fra samordna opptak at jeg har rett så da får jeg høyere poengsum nå. De har sendt e-post til NTNU om den nye beregningen. Jeg tenker bachelor i fysikk eller lektor utdanning i fysikk og matematikk, begge ved NTNU.Fra før har jeg fått et tilbud ved lektorutdanningen ved den forrige poengsummen. Da lå jeg 0,9 poeng under poenggrensen på bachelor i fysikk, nå vil jeg ligge 0,3 poeng under poenggrensen på bachelor i fysikk. Nå vurderes jeg på nytt i suppleringsopptaket om jeg skal få et tilbud på fysikk bachelor som jeg har på førsteprioritet, hadde også lektorutdanningen i perioder på førsteønske. Jeg elsker fysikk og matematikk og er egentlig kjempefornøyd med et tilbud på lektorutdanningen for jeg er også interessert i å undervise. Jeg synes det er spennende med muligheter for å undervise. Noe heller i retning av lektorutdanning, mens noe heller i retning av bachelor i fysikk, hvis jeg da får et tilbud på bachelor. Det beste er vel at jeg ikke får noe nytt tilbud i suppleringsopptaket og begynner på lektorutdanningen.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg slo sammen et par tråder du har laget. Du kan med fordel fortsette diskusjonen her i stedet for å lage nye tråder hver gang :)

Jeg tror uansett hva du kommer inn på, så kommer du til å trives. Det er en god del felles ved de ulike linjene du søker, og du vil uansett bli godt stimulert når det gjelder det du er interessert i, altså matte og fysikk. Skulle du bli misfornøyd senere, så står du uansett i gode sko til å hoppe mellom linjer, så det burde ikke bli problematisk.
Bilde
Svar